Home > Zeiljacht van Jacques Brel kreeg in Zeebrugge stalen plaat van New-Yorkse WTC-torens

Zeiljacht van Jacques Brel kreeg in Zeebrugge stalen plaat van New-Yorkse WTC-torens

Geschreven op 13 september 2022 om 13:01 door Mario De Wilde

Een bijzonder moment: vandaag werd een stalen plaat van de WTC torens in de Askoy II geplaatst. Dat gebeurde de werf in Zeebrugge waar de boot gerestaureerd wordt. Nog meer dan voordien is het jacht nu een sterk symbool voor vrede en oprecht respect voor de wereldgeschiedenis. In 2008 werd wat overbleef van de Askoy II uit het zand op een strand van Nieuw-Zeeland gered. Het was er jaren voordien gestrand na een storm. De Askoy II was halfweg jaren ’70 het zeiljacht van Jacques Brel waarmee hij naar de Markiezeneilanden voer. Zeilenmakers Staf en Piet Wittevrongel leerden de chansonnier in die periode kennen.

Toen het tragische verhaal van dit magnifieke varend erfgoed, ooit het vlaggenschip van de Belgische jachtvloot, hen ter ore kwam, bewogen ze hemel en aarde om het schip te redden. In een loods in de haven van Zeebrugge wordt het jacht helemaal opgetuigd, enkel de voorcabine moet er nog op. In 2020 wordt het schip te water gelaten.

De leden van Open Monumenten kregen op de avant-première al de unieke kans om het 20 meter lange jacht van binnen en buiten te verkennen. Arnaud Askoy, lookalike en imitator van Jacques Brel, verzorgde in de loods een fel gesmaakt optreden. “Une place avec plein d’émotions”, aldus de zanger.

De Askoy II werd in 1960 gebouwd op de Antwerpse werf Van de Voorde. Askoy is de naam van een eiland voor de Noorse kust, vlakbij de havenstad Bergen. De Askoy II is één van de grootste stalen zeiljachten gebouwd in België na de Tweede Wereldoorlog. De RYCB (Royal Yacht Club van België) in Antwerpen bezit een schaalmodel van het prestigieuze jacht.

Het zeiljacht werd in opdracht van Hugo Van Kuyck (1902-1975) gebouwd. Van Kuyck werkte als burgerlijk ingenieur bouwkunde bij Victor Horta vanaf 1932. Tussen 1936 en 1940 doceerde hij aan Yale University. Van Kuyck bereidde als officier in het Amerikaanse leger mee de landing in Normandië voor. Als modernistische architect liet Van Kuyck in de jaren 1950 een omvangrijk oeuvre van kantoorgebouwen in Brussel na. Hij ontwierp of werkte mee aan het ontwerp van onder andere de Financietoren, de zetel van de Nationale Maatschappij voor Krediet aan de Nijverheid en het Rijksadministratief Centrum.

Van Kuyck tekende zelf de eerste schetsen voor het ontwerp van de Askoy II, die vervolgens door Raymond Derkinderen werden uitgewerkt. Van Kuyck zeilde met zijn jacht op de Noordzee, rond Schotland en Noorwegen.

Jacques Brel kocht de Askoy II in 1974 en zeilde ermee naar de Markiezenarchipel in de Stille Oceaan. In 1976 verkocht hij de Askoy II aan een Amerikaanse. Nadien werd het schip meerdere keren verkocht tot het in 1994 voor de kust van Nieuw Zeeland in een storm terecht kwam en strandde op Baylys Beach (bij Dargaville).

Enkele zeilfanaten en fans van Jacques Brel richtten in 2004 de vzw Save Askoy II op, met de intentie om het wrak terug in België te krijgen en het schip in volle glorie te herstellen. In 2004 kreeg de vzw de eigendomsrechten van het schip van de vorige eigenaar. Het wrak werd in december 2007 opgegraven op strand van Baylys Beach en kwam in mei 2008 in België aan. Op dat ogenblik was het schip niet meer dan een verwrongen en verroeste romp. De masten, het dek, de verstaging, de motor, het interieur en de dekuitrusting waren verdwenen.

Het was de bedoeling dat de Maritieme Site Oostende het schip in zijn oorspronkelijke toestand zou restaureren, maar de Maritieme Site moest alle activiteiten stopzetten. Daarom werd op 8 april 2010 de Askoy II naar de Nieuwe Scheldewerven in Rupelmonde overgebracht. Daar werd volop gewerkt aan de restauratie van de romp van het schip. Er werd een nieuw dek toegevoegd. In het schip werd een stuk staal ingewerkt van de WTC-torens. Op de werf Van Damme in Zeebrugge werden ondertussen naar de originele plannen houten masten vervaardigd.

De doelstelling van de vzw Save Askoy II is om van het schip een varende ambassadeur te maken. Het interieur zal worden aangepast aan het varen met groepen.

Eigenaars:

1960-1974: Hugo Van Kuyck.
1974-1976: Jacques Brel.
1976-1982: Cathy Cleveland.
1982-1988: Harlow Dougerthy.
1988-1993: Helmut Rutten.
1993-1994: Lindsay Wright.
In 2004 kreeg de vzw Save Askoy II de eigendomsrechten van de Askoy II.
Bouwjaar: 1960.

Werf: De Askoy II werd gebouwd op de werf Van de Voorde naar een plan van Raymond Derkinderen, gebaseerd op een schets van Hugo Van Kuyck.

Functie: Pleziervaart.

Vaargebied: De zeven wereldzeeën.

Beschrijving romp, constructie en opbouw: De Askoy II werd gebouwd in staal. De staalplaten werden aan elkaar gelast en blind geklonken op de L-spanten. Het schip had een langkiel met als bijzonderheid een neerlaadbare kiel. De diepgang van 2 meter liep met de neergelaten kiel op tot 3,4 meter.

Tonnage: 42 ton waterverplaatsing.

Tuigage: Yawltuig, bestaande uit twee masten met een fok, kluiver, torengetuigd grootzeil en bezaanzeil. De Askoy II had een zeiloppervlak van 80 m² aan de wind.

Motor: De originele motor was een Gardner diesel van 100 pk. In 2013 kreeg de vzw een Volvo Penta van 280 pk.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.