Home > West-Vlaamse modeketen e5 ziet toekomst positief tegemoet. Binnenkort nieuw filiaal in Veurne

West-Vlaamse modeketen e5 ziet toekomst positief tegemoet. Binnenkort nieuw filiaal in Veurne

Geschreven op 6 september 2022 om 10:59 door Mario De Wilde

Ondanks de neerwaartse trend in de moderetailmarkt haalt modeketen e5 haar vooropgestelde omzet van 66,5 miljoen € voor 2021, met een recurrente Ebitda van bijna 10%. De huidige halfjaargroei van 43% tegenover de eerste zes maanden van 2021 overtreft opnieuw de markttrend. Zo zetten de broers Peter en Kristof De Sutter het succes van e5 verder, sinds hun overname begin 2021. De Belgische familiale modeketen legt de lat hoog voor de toekomst met een beoogde omzet van 90 miljoen € voor 2022 en 60 winkels tegen midden 2024. Hiervoor zet e5 fors in op investeringen in het merk, winkels en flagshipstores, webshop, logistiek, ERP en business intelligence, medewerkers en de verduurzaming van het assortiment met nieuwe eco-vriendelijke collecties die jong en oud aanspreken.

e5 blijft, als een van de laatste Belgische familiale modeketens, groeien. Voor de eerste helft van dit jaar slaagt e5 erin om het omzetniveau van voor het uitbreken van de Covid pandemie te evenaren. Het bereiken van een breder en jonger publiek, met een vernieuwd aanbod en winkelconcept loont: e5 verdubbelde het aantal nieuwe klanten. Hiervoor wordt met een investeringsritme van 3 à 5 miljoen € per jaar fors ingezet op uitbreiding met 3 nieuwe flagshipstores in 2023, naast de bestaande in Ternat, Hasselt en Waregem en het openen van nieuwe winkels in het najaar in Veurne en volgend jaar in Zoersel. Ook online blijft e5 groeien met haar vernieuwde webshop en een aanwezigheid op de Bol.com en de Zalando Connected Retail marktplaatsen.

Dankzij deze positieve evolutie versterkte de modeketen haar personeelsbestand sinds begin 2021 met meer dan 50 medewerkers en heeft het momenteel 30 openstaande vacatures. “We zetten een heel sterk resultaat neer dankzij onze troeven, die ons onderscheiden van de concurrentie. Met de vernieuwing en uitbreiding van onze winkels verhogen we de nabijheid bij onze klanten. We bieden hen een optimale winkelbeleving met een optimale prijs/kwaliteit verhouding. We zetten hiervoor heel hard in op een gepersonaliseerde aanpak met een echte ‘boetiekbeleving’ in onze winkels. We versterken deze aanpak nog met het heropstarten na corona van de personal shopping service My Style in onze flagshipstores. Naast de topkwaliteit van onze huismerken, die we zelf ontwerpen en produceren, vernieuwen we, ook dankzij ons versterkt logistiek apparaat, onze collecties sneller en intensiever dan voorheen, zonder in te boeten aan design, kwaliteit, afwerking en pasvormen. Dit maakt ons competitiever dan ooit en geeft ons vertrouwen in de onzekere toekomst. Onze huidige en toekomstige klanten zien dat en vinden steeds meer en beter de weg naar onze winkels,” aldus Peter en Kristof De Sutter.

Duurzaam modeverhaal voor iedereen

e5 zet voorts krachtdadig in op het aantrekken van een jonger publiek en klanten die bewuster mode willen consumeren met haar duurzame huismerken: de Refive denim en Liberty Loving nature. Refive staat voor ‘reduce, reuse, recycle, respect en revive’ die ook de uitgangspunten zijn van het duurzaamheidsbeleid van e5. Met de innovatieve water- en energiebesparende, milieuvriendelijke productie van de Refive denim collectie brengen de broers De Sutter hun jarenlange ervaring in jeanskledij naar de e5 winkelvloer. De duurzame Refive collectie werkt met ‘post-consumer’ katoen of gerecycleerde resten van denimproductie en oude jeans in combinatie met organisch katoen. De Liberty Loving nature collectie op haar beurt combineert feel good fashion met een hart voor de natuur. De collectie gaat voluit voor duurzame en kwalitatieve stoffen zoals organisch katoen, lenzing viscose en gerecycleerd polyester.

Tijdens de Refive Days van 7 tot 20 september organiseert e5 ook dit jaar, in samenwerking met Oxfam, een grootschalige ophaalactie van oude kleding in goede staat voor hergebruik door mensen in ons land die het nodig hebben. Met deze Oxfam herfstcampagne, waaraan e5 al meer dan 20 jaar meewerkt, haalt het jaarlijks ongeveer 800 ton kleding op. Hiermee is e5 een van de belangrijkste partners van Oxfam. De klanten worden extra aangezet om hun oude kleding een nieuw leven te bieden met een korting van 12,5€ per aankoopschijf van 50€. “Onze klanten kopen bewuster dan ooit en kiezen duidelijk voor de kwaliteit van onze collecties en de gepersonaliseerde winkelbeleving. Hierdoor zijn we goed gewapend tegen schommelingen in de zeer wisselvallige mode retailmarkt. We zetten daarom ons investeringstraject voort en blijven nieuwe medewerkers aantrekken, winkels openen en onze huismerken, samen met andere collecties, uitbreiden, verjongen en verduurzamen. Dit verklaart onze atypische groei en succes die we blijven tillen naar een hoger niveau”, besluiten Peter en Kristof De Sutter.

Over e5
Belgisch familiebedrijf en modeketen e5 is een vaste waarde in het Belgische modelandschap. De modeketen verkoopt een vernieuwende mix van eigen en internationale merken voor vrouwen en mannen. De winkels krijgen elk jaar meer dan 500.000 klanten over de vloer. Ook in haar snel groeiende webshop brengt e5 betaalbare en kwalitatieve kleding. e5 is als een van de weinige 100% Belgische familiale modeketens stevig verankerd in ons land en voert hierbij een ambitieus duurzaamheidsbeleid. Het bedrijf werd opgericht in 1979 en telt een 55-tal winkels, verspreid over Vlaanderen. e5 stelt ca. 400 mensen tewerk. Het hoofdkantoor is gevestigd in Sint-Niklaas. e5 werd al een aantal keer verkozen tot ‘Beste Winkelketen van België’ in verschillende categorieën. De retailer kreeg onder meer de ‘Webshop Award Belgium 2017-2018’ voor zowel dames- als herenmode, en werd verkozen tot ‘Beste Winkelketen van België 2019-2020’ voor dames- en herenmode. Voor meer informatie: www.e5.be

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.