Weekendwedstrijd. Win een magnum of gewone AIX Rosé, nu ook in Kortrijk/Knokke
Ergens in een door God en iedereen verlaten Frans dorpje (Jouques) koestert Eric Kurver zijn geliefde AIX Rosé wijnen. De Nederlander heeft een missie: hij wil met AIX Rosé een lekkere, herkenbare, toegankelijke maar vooral een rosé van top kwaliteit produceren. “Eigenlijk zou je niet eens moeten doorhebben dat je er automatisch nog eentje neemt. Zó gezellig drinkt het”, aldus de man die ooit als hulpje in een wijnhandel in Hilversum startte.
Intussen zijn we tien jaar later en is de AIX Rosé een hit in de beroemdste restaurants in de wereld, op de hipste stranden van Ibiza, Saint-Tropez, Zandvoort, Miami, Aspen en Knokke-Zoute en op plekken waar the rich and famous elkaar ontmoeten. Daar bestellen ze geen rosé meer, maar een fles AIX. Zijn ‘roos sapje’ werd de voorbije jaren overladen met de grootste awards en is een merk voor ‘al wie van het leven houdt’ geworden. Redenen genoeg om even Frankrijk door te steken en de wijnfilosofie van Eric van nabij te ervaren. Want ja, momenteel is de nieuwe jaargang, AIX Rosé 2020, op de markt en
Halfje Monaco
Eric Kurver is een innemende gastheer par excellence. Zijn wijndomein strekt zich uit over maar liefst 74 hectare, te vergelijken met 140 voetbalvelden. Of zowat de helft van Monaco, mocht je inlevingsgevoel niet groot genoeg zijn. Hier, vanop een hoogte van zo’n 420 meter, vertrekken de exquise druiven naar gelukkige fijnproevers overal ter wereld. Op het terras van het landgoed en met een 15 liter fles (of wat had je gedacht…) AIX binnen handbereik, gaan we dertig jaar terug. Eric: “Ik werkte als 16-jarig jochie in een wijnwinkel in Hilversum. Het was een bijbaantje en er werd vooral jenever en wijn verkocht. En ja, ik mocht af en toe ook mee proeven. Toen mocht dat nog, ja…(lacht). Dankzij de klanten kreeg ik toegang tot hun wijnkelders en zag ik echte Bordeaux en Chablis pareltjes liggen. Daar heb ik enorm van geleerd.”
De zon achterna
Nadien organiseerde Eric allerlei proeverijen. Eerst nog op school, later bij vrienden en kennissen. En toen kwam er de lokale wijnclub en kreeg hij toegang tot wijnveilingen. Toch bleef alles beperkt tot wijnkenner en liefhebber want de Nederlander bouwde een succesvol internationaal mediabedrijf uit. Tot Kurver in 2001 alles verkocht en met zijn gezin ‘de zon achterna volgde’ naar Zuid-Frankrijk. “Dat was zonder ook maar enig plan. Ik dacht, als het niet leuk is, komen we gewoon weer terug”. Het typeert de ‘carpe diem’-mentaliteit van Eric. “Na een paar jaar van weinig om handen, stelde mijn echtgenote voor om iets te doen met mijn wijnhobby. Ik hoorde dat een Zwitsers mediabedrijf van haar wijndomein af wilde. Het was al jaren zwaar verlieslatend, maar ik wilde de stap wagen. Niet makkelijk want het kostte de grootst mogelijke moeite om de aankoop te financieren.”
Op de man af
Eenmaal die horde genomen was het voor Eric de uitdaging om de beste rosé ter wereld te maken. In 2009 was de eerste oogst en moest Eric een naam kiezen. Het werd AIX, en korte, krachtige en ‘catchy’ naam die precies paste bij Kurvers idee van een herkenbare wijn. Kurver: “Omdat we slechts een beperkt mediabudget hadden, wilde ik zelf bepalen waar onze AIX te verkrijgen zou zijn. En dus ging ik op stap. Naar mijn oude vriend wijlen Joop Braakhekke van restaurant Le Garage in Amsterdam. De man verklaarde me eerst voor gek, maar bestelde toch een paar dozen.” Nadien volgden nog andere toprestaurants en de wagen was aan het rollen. Het merk groeide en won intussen internationale prijzen, o.a. meerdere gouden medailles tijdens de Concours General in Parijs.
Stijgende populariteit
Vandaag is AIX verkrijgbaar in 35 landen ter wereld, is het een wereldmerk en wordt het in grote steden verkocht, w.o. Amsterdam, Sydney, New York, Ibiza, Londen én op Bali. Met zijn AIX veranderde Kurver op geheel eigen wijze de roséwereld. Maar er valt nog veel te winnen, zegt hij. “De populariteit van rosé onder consumenten stijgt snel. In Frankrijk wordt zelfs meer rosé dan wit gedronken en is het rosévak in de supermarkt drie keer zo groot als het witte wijnschap. In Nederland andere landen gaat het ook die kant op. Wij zijn ook bekend voor onze grotere formaten (150cl, 300cl, 600cl, 1500cl) toch leuk voor het ‘sharing aspect’ tijdens de feestdagen.” De AIX wordt elk jaar weer beter! Naar mijn bescheiden mening de perfecte aperitief rosé maar evengoed culinair inzetbaar tijdens een diner met vrienden en familie, dixit ondergetekende. Ik hou mijn glas tegen de blauwe lucht en proef een prachtige zijdezachte structuur met in de neus fris fruit van framboos en aardbei. Nog deze consumententip: de AIX wordt op lage temperatuur gefermenteerd waardoor de wijn zijn fruit en optimale frisheid behoudt. De elegantie maakt het een perfecte wijn voor elke moment van de dag en de nacht.…
Te verkrijgen en straks af te halen bij:
-Wijnen De Clerck, Bissegemsestraat 65, 8501 Kortrijk (Heule).
Tel. 56/35.65. 11. info@wijnendeclerck.be
-Les Caves de Bordeaux, Koningslaan 234, 8300 Knokke-Heist
Tel: 050/60.70.74. info@lescavesdebordeaux.be
Lezerswedstrijd
Dit weekeinde hebben we 15 flessen (t.w.v. € 15,35/75cl) en één maxigroot AIX-exemplaar (t.w.v. € 30,70/150cl) weg te geven, met dank aan AIX. Hoe kan je zo een fles winnen? Bezorg ons volgende antwoorden:
-wat is de naam van de oprichter?
-hoeveel ha groot is het wijndomein van AIX in Frankrijk?
-op een bepaald moment zie je aan de ingang van het domein enkele wijnvaten. Hoeveel zijn het er?
Bezorg ons je antwoord (verplicht met adres erbij) voor maandagavond 10 mei om 23 uur en dat via ‘reactie’ hieronder of via info@hetnieuwsvanwestvlaanderen.be. Een goede marketingslogan er achteraan of waarom je zo’n fles zou willen winnen, doet soms wonderen… Dinsdagnamiddag worden de winnaars bekendgemaakt en kunnen ze hun gewonnen fles afhalen in Kortrijk of Knokke