Home > Waregem wil lokfietsen inzetten om fietsdieven op heterdaad te betrappen

Waregem wil lokfietsen inzetten om fietsdieven op heterdaad te betrappen

Geschreven op 6 februari 2024 om 11:15 door Mario De Wilde

Fietsdiefstallen zijn een ware plaag, ook in Waregem. Maar het is moeilijk om de daders op heterdaad te betrappen. Dankzij een hervorming van minister van Justitie Paul Van Tigchelt kan de politie voortaan veelvuldig lokfietsen met GPS-trackers inzetten zonder dat daarbij omslachtige procedures aan te pas komen. Dit nieuw wettelijk kader voor lokfietsen en andere voertuigen is sinds begin dit jaar van kracht. De politiezones en de parketten, die hiervoor al langer vragende partij waren, kunnen nu veel doeltreffender aan de slag met de lokfiets. Ook in politiezone Mira waren er in de periode 2019-2022 meer dan 500 aangiftes van fietsdiefstal. Zeker het station in Waregem is een echte hotspot met 151 aangiftes. Team Waregem roept daarom de meerderheid op om lokfietsen straks ook in Waregem in te zetten. Raadslid Maxim Laporte legt de vraag voor op de gemeenteraad van vanavond.

Jaarlijks worden in ons land zo’n 30.000 fietsdiefstallen geregistreerd bij de politie. In onze politiezone Mira gaat het om 543 aangiftes in de periode 2019-2022. Het werkelijke aantal fietsdiefstallen ligt uiteraard veel hoger, gezien lang niet alle slachtoffers aangifte doen. Velen gaan ervan uit dat een aangifte weinig uithaalt. Nochtans treft de politie na onderzoek geregeld garages of panden vol gestolen fietsen aan. Vaak hebben die tweewielers echter een onbekende eigenaar en had een aangifte voor teruggave kunnen zorgen.

Een middel om fietsdieven en -bendes op te sporen, is de lokfiets. Dat is een anonieme fiets van de politie die is uitgerust met een GPS-tracker. Als de fiets wordt gestolen en in beweging is, krijgt de politie daar een melding van en kan die het traject van de gestolen fiets volgen. Het principe werd reeds beperkt toegepast door bepaalde politiezones en bewees haar nut. De inzet van de lokfiets leidde reeds tot arrestaties van beroepsdieven en ontdekkingen van tientallen gestolen fietsen. Een juridisch probleem dat zich echter stelde, was dat het gebruik van lokfietsen strikt genomen onder de bijzondere opsporingsmethodes (BOM) viel. Deze mogen enkel worden toegepast als er indicaties zijn van georganiseerde misdaad, wat bij fietsdiefstallen vaak niet het geval is.

Geen omslachtige procedures meer

Voor het toepassen van bijzondere opsporingsmethodes geldt bovendien een strikte en uitgebreide juridische procedure. Telkens als er een lokfiets werd geplaatst, was een machtiging nodig van het parket, moest men een zogeheten vertrouwelijk dossier aanleggen en specifieke processen-verbaal opstellen. Indien de lokfiets dan gestolen werd, moest overgaan worden tot BOM-controle om na te gaan of alles volgens de wet op de bijzondere opsporingsmethoden verlopen was.

Zowel de lokale politiezones, de lokale overheden als het Openbaar Ministerie ervoeren de regeling als zwaar en log. Hierdoor werd het potentieel van de lokfiets nauwelijks benut. Voor heel wat politiezones waren de procedures een struikelblok om erin te investeren.

In de strijd tegen fietsdiefstallen was het nodig om de wet aan te passen. Een wetsontwerp van minister van Justitie Paul Van Tigchelt voorziet daarom een aangepast wettelijk kader voor het gebruik van lokfietsen en andere lokvoertuigen waarbij deze niet langer onder de BOM-wetgeving vallen. De wet werd eind 2023 goedgekeurd door het federaal parlement en is sinds dit jaar van kracht. Voortaan kunnen politie en parket onbeperkt en veel doeltreffender aan de slag met de lokfiets om dievenbendes op te sporen. Sinds 1 januari 2022 bestaat er bovendien een lik-op-stukboete voor fietsdieven die op heterdaad worden betrapt, met onmiddellijk te betalen boetes die kunnen oplopen tot 400 euro. Door de inzet van een lokfiets zal het voor de politie makkelijker worden om dieven op heterdaad te betrappen. Een lik-op-stukboete kan uiteraard enkel worden toegekend bij een eerste overtreding. Recidivisten of bendes mogen op een zwaardere straf rekenen.

Waregem is al langer vragende partij voor deze soepelere wetgeving inzake lokfietsen, zodat de fietsdiefstallenplaag in Waregem beter kan worden aangepakt. In Waregem werden in de periode 2019-2022 414 fietsen als gestolen aangegeven. Nu het nodige wettelijk kader rond is, roept Team Waregem de meerderheid op om zo snel mogelijk deze lokfietsen ook in onze politiezone in te zetten. Waregem zou een plek moeten zijn waar iedereen met een gerust hart de fiets kan achterlaten.

Maxim Laporte, raadslid Team Waregem: “In Waregem waren er in de periode 2019-2022 meer dan 400 aangiftes van fietsdiefstal. Zeker het station is al jaren een echte hotspot met 151 aangiftes. We weten allemaal dat het werkelijk aantal veel hoger ligt. Een gestolen fiets frustreert slachtoffers enorm. Het frustreert ook de politie, omdat het heel moeilijk is om fietsdieven op heterdaad te betrappen. Met lokfietsen kunnen we ook in Waregem iets doen aan die frustratie. Een lokfiets zorgt ervoor dat we fietsdieven kunnen volgen, identificeren en straffen: van de occasionele fietsdief tot de georganiseerde bendes. Ik roep de CD&V-meerderheid en politiezone Mira dan ook op om te investeren in lokfietsen zodat we beter achter die dieven aan kunnen gaan.”

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.