Home > Volgens volksvertegenwoordiger Bert Maertens is er toekomst voor Wevelgemse luchthaven

Volgens volksvertegenwoordiger Bert Maertens is er toekomst voor Wevelgemse luchthaven

Geschreven op 21 oktober 2025 om 07:00 door Mario De Wilde

Zopas bracht een delegatie van N-VA West-Vlaanderen op initiatief van Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens een bezoek aan de luchthaven van Kortrijk-Wevelgem. Met een toegevoegde waarde van 21 miljoen euro en 407 directe en indirecte voltijdse jobs is de regionale luchthaven Kortrijk-Wevelgem een cruciale actor in het economisch weefsel van West-Vlaanderen en de ruime regio. “Onze Zuid-West-Vlaamse luchthaven is een sterke economische motor voor de regio, een belangrijk opleidingscentrum voor piloten en een innovatieve speler in de duurzame luchtvaart van de toekomst. We kunnen het belang van de luchthaven en het behoud ervan niet genoeg benadrukken”, duidt Bert Maertens, die het dossier van de regionale luchthavens opvolgt in het Vlaams Parlement.

Opleidingscentrum voor piloten

De luchthaven Kortrijk-Wevelgem profileert zich als een internationale toegangspoort voor zakenreizigers en een innovatieve partner in de transitie naar duurzame luchtvaart. Door het ontbreken van lijnvluchten en het beperkte aantal chartervluchten, kan de luchthaven snel inspelen op nieuwe tendensen, zoals lage- of zero-emissievluchten. “Daarnaast bevinden zich in Kortrijk-Wevelgem maar liefst acht pilotenscholen, wat zorgt voor een unieke positie in het luchtvaartlandschap. Bijna elke lijnpiloot in België kreeg minstens een deel van zijn opleiding in Kortrijk-Wevelgem,” vertelt volksvertegenwoordiger Bert Maertens.

Innovatie als speerpunt

Door te anticiperen op de toekomst van de luchtvaart, met aandacht voor nieuwe technologieën zoals drones en milieuvriendelijke oplossingen, is de luchthaven een voortrekker in de sector. “Het is ook dankzij een sterke samenwerking met de onderwijspartners in de regio, dat de luchthaven en de bedrijven die er actief zijn kunnen blijven innoveren en talenten kunnen aantrekken. Luchthaven Kortrijk-Wevelgem toont aan hoe een regionale luchthavens een belangrijke economische motor en een hub voor innovatie kunnen zijn, waar Vlaanderen nood aan heeft. Met dit werkbezoek willen we het belang daarvan onderstrepen”, besluit Bert Maertens.

Voorzitter Filip Daem: “In Vlaanderen, en bij uitstek West-Vlaanderen, een regio die voor ruim 70 % van zijn productie is aangewezen op export, is en blijft de Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem een noodzakelijke schakel in de Vlaamse welvaartcreatie. Wie dit, zeker in deze geopolitiek woelige tijden, niet wil inzien, zet onze welvaart op het spel.”

 

Foto v.l.n.r.: Roeland Houttekiet, Simon De Vuyst, Griet Vanryckeghem, Eva Ryde, Maaike De Vreese, Filip Daem (voorzitter), Bert Maertens, Alexander Kerkhof (CEO Flanders International Airport), Kelly Detavernier, Anke Seynaeve, Lode Vanneste.

2 reacties

Rudy Dewilde
Geschreven op 2025-10-22 18:33:28
Een luchthaven die midden in de dichtstbevolkte regio van Zuid-West-Vlaanderen ligt heeft geen toekomst! Op mijn terras meet ik regelmatig geluidspieken van boven de 100dB. Het zullen uw kinderen/kleinkinderen maar zijn die in de tuin aan het spelen zijn in de stank van kerosine. En kom niet af met "dat wist je als je daar gaat wonen", ik kocht mijn huis in 1982 en toen was er nog geen sprake van jetverkeer of helikopterscholen. Die kwamen pas 20 jaar later zonder overleg, zonder inspraak. Maar ik troost me met de gedachte dat het einde in zicht is. Men kan toch niet jaar in jaar uit blijven miljoenen euro's pompen in de regionale luchthavens. Ooit is de pot leeg!
Jan Simon
Geschreven op 2025-10-21 10:12:36
En wij maar belastingen betalen om het verlies te bij te passen? Kom nou. Lees ook: "Regeringspartij Vooruit stelt de rol van de luchthaven in Wevelgem in vraag. Volgens Vlaams fractieleider Kris Verduyckt blijkt uit nieuwe cijfers dat het vracht- en passagiersvervoer op de regionale luchthavens verder afneemt. Tegelijk blijven de Vlaamse subsidies stijgen. Dit is geen duurzaam beleid meer. Vlaanderen verspilt jaarlijks miljoenen belastinggeld aan voorzieningen die steeds minder relevant zijn.”

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.