Home > Vlak na Kerst: de eerste ‘foute’ cadeaus worden in onze regio al doorverkocht

Vlak na Kerst: de eerste ‘foute’ cadeaus worden in onze regio al doorverkocht

Geschreven op 26 december 2019 om 10:56 door Mario De Wilde

Wie kerstcadeaus kreeg, trof in 22% van de gevallen minstens een geschenk aan waar ze niet blij mee waren. Dit blijkt uit een online onderzoek bij 2.000 Belgen in opdracht van 2dehands, De Kringwinkel, Troc.com en Cash Converters. De trend lijkt zich dit jaar verder te zetten: de eerste foute cadeaus doken al op kerstavond en kerstdag op op 2dehands en de komende dagen belooft het extra druk te worden in tweedehandswinkels. Voor ruim 1 op de 5 Belgen lag er vorig jaar minstens één fout cadeau onder de kerstboom. Bij 7,6% waren dit er zelf meerdere. Dit jaar was het niet anders: de kerststronk was nog niet aangesneden vooraleer de eerste ongewenste cadeaus opdoken op 2dehands. “Een turntas, Google Home Mini en een strip van Nachtwacht hadden dit jaar de eer om de eerste ‘foute zoekertjes’ te zijn. In de meeste gevallen gaat het om producten die we al hadden of die niet in de smaak vallen.” Aldus Aleksandra Vidanovski, woordvoerster van 2dehands. “Mensen maken er ook geen geheim van: steeds vaker plaatsen ze bij hun zoekertje dat het om een ‘fout cadeau’ gaat en waarom dat zo is. Zo weten potentiële kopers meteen dat het product nog niet werd gebruikt en verkrijgbaar is aan een interessante prijs.”

De vijf meest aangeboden ‘foute cadeaus’ zijn:
1.Kleding (20,6%)
2.Decoratie-artikelen (18,1%)
3.Boeken en strips (16,7%)
4.Parfum en cosmetica (14,7%)
5.Waardebons (13,6%)

Wat te doen met je ongewenste cadeaus?

De helft van wie vorig jaar een fout cadeau kreeg, hield dit toch gewoon bij. Ruim 1 op 8 (13%) ging het cadeau omruilen in de winkel en 17,2% van de respondenten verkocht het door. “Ze zijn met steeds meer, deze ‘doorverkopers’ en dat is een goede trend, aldus Iris De Haan, woordvoerder van Troc.com. “Waarom zou je de spullen niet verkopen zodat iemand anders ze nog kan gebruiken? Met het vrijgekomen geld koop je dan iets leuks voor jezelf. We roepen dan ook op: “laat die foute cadeaus niet in de kast liggen.” Er zijn dan ook gouden zaken te doen voor wie nog op zoek is naar cadeaus voor de eindejaarsperiode. “Het wordt stilaan een traditie; in onze 34 verkooppunten krijgen we in de dagen na Kerst 3 tot 4 keer meer spiksplinternieuwe producten binnen. Wij kunnen deze elektronica- en multimediaproducten aan onze klanten aanbieden aan zo’n 70% van de nieuwprijs,” aldus Kevin Kaeses, Algemeen Directeur van Cash Converters België.

Waarom niet?

Van wie de spullen niet doorverkocht, vond 41% dit gewoon ‘not done’. Ruim een kwart (25,9%) was bang dat de schenker zich beledigd zou voelen, bijna evenveel respondenten (25,7%) gingen er dan weer van uit dat de verkoop toch niet veel zou opbrengen. Bijna 1 op de 10 (9%) gaf de foute cadeaus liever weg. Dit laatste is iets wat ze bij De Kringwinkels al langer merken. “De komende dagen wordt het ongetwijfeld opnieuw alle hens aan dek in onze winkels. In de vakantie heeft men wat meer tijd om bij ons langs te komen met ‘foute cadeaus’. Zo krijgen we een pak meer gloednieuwe producten binnen waarvan we denken dat het om foute cadeaus gaat. Kledingstukken blijven het populairst maar ook boeken worden vlot aan ons geschonken, vaak met het inpakpapier er nog bij. Zo kunnen ze er – via De Kringwinkel – nog iemand anders blij mee maken,” besluit Eva Verraes, directeur van De Kringwinkels.

Methodologie
Het online onderzoek werd tussen 7 oktober en 18 oktober 2019 uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Troc.com, 2dehands, Cash Converters en De Kringwinkel. 2.000 Belgen werden ondervraagd. Het onderzoek is representatief naar taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bedraagt 2,19%.

Over 2dehands:

2dehands werd opgericht in 1999 als een van de eerste zoekertjessites in België. Intussen is 2dehands met 42 rubrieken bijzonder populair: het aantal bezoekers stijgt nog elke dag. Zowel particulieren, als kleine en grote bedrijven bezoeken 2dehands: goed voor zo’n 3,2 miljoen bezoekers per maand. Samen kopen en verkopen ze nieuwe en gebruikte items en diensten. Elke dag worden er gemiddeld 70.000 nieuwe zoekertjes geplaatst. Van kleding en verzamelobjecten tot auto’s en huisraad.

Over De Kringwinkel:

De Kringwinkel, dat zijn 145 tweedehands- en outletwinkels in de sociale economie die zich achter deze merknaam verzameld hebben en samenwerken op vlak van communicatie en kwaliteit. Kringwinkels staan voor: 
• Sociale tewerkstelling: Onze producten hebben een verhaal, onze mensen ook. De Kringwinkel biedt een job, een opleiding en een toekomstperspectief aan meer dan 5.400 mensen die, om uiteenlopende redenen, weinig of geen kansen krijgen op de gewone arbeidsmarkt. 
• Aandacht voor het klimaat: De Kringwinkel haalt herbruikbare goederen op en verkoopt ze weer. Hierdoor komen ze niet op de afvalberg terecht. 
• Originele en betaalbare spullen: We willen ervoor zorgen dat iedereen, ook met een beperkt budget, kwaliteitsvolle goederen kan kopen. Voor basisproducten bewaken we dan ook steeds een basisprijs. Ons aanbod varieert elke dag.

Over Cash Converters:

Cash Converters, de wereldleider in aan- en verkoop van kwaliteits-tweedehands, werd in 1984 opgericht in Perth (Australië). De groep telt wereldwijd meer dan 800 winkels. Cash Converters koopt en verkoopt een zeer ruim gamma bijna-nieuwe producten, voornamelijk in de multimedia (smartphones, laptops en tablets, HIFI, TV, DVD’s, fotografie,…), videogames, muziekinstrumenten, klein huishoud-elektro, sport, doe-het-zelf, tuinartikelen en juwelen. De eerste Belgische Cash Converters opende in 1997 de deuren en vandaag telt de keten 34 verkooppunten in ons land met in totaal 250 werknemers. Daarmee is de keten al meer dan 20 jaar actief in de Belgische circulaire economie. Cash Converters telt meer dan 1,4 miljoen Belgische klanten die er elk jaar gemiddeld meer dan 2 miljoen artikelen kopen en verkopen.

Over Troc.com

De allereerste Troc winkel voor tweedehandsverkoop opende zijn deuren in 1982 in Frankrijk. Vandaag is Troc.com uitgegroeid tot een succesvol netwerk in vijf Europese landen (Frankrijk, België, Luxemburg, Duitsland en Spanje). Bij Troc.com bepaalt een expert samen met jou wat jouw goederen waard zijn. Daarna kan je jouw goederen zowel cash laten inkopen, waarbij je er meteen contant geld voor krijgt, of je kan ze in depot laten nemen. Daarna worden de goederen optimaal uitgestald in de toonzaal en meteen online geplaatst.

 

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.