Visit Bruges presenteert flink wat vernieuwingen op haar nieuwe website
Recent ondergingen de websites van Visit Bruges en Visit Bruges Convention Bureau een totale ‘make-over’. Deze websites vormen, als eerste in een reeks van vijf nieuwe websites, het sluitstuk van het digitaal programma van Visit Bruges in deze legislatuur. Schepen van Toerisme Mieke Hoste: “Deze websites zijn speerpunten in de digitale communicatie van Visit Bruges. Vorig jaar werden 5,5 miljoen paginaweergaven gerealiseerd door 1,75 miljoen bezoekers wereldwijd. Wat we vandaag voorstellen, is veel meer dan een upgrade. Dit was ook nodig om de sterke troeven van Brugge te kunnen blijven uitspelen in zowel het vrijetijds- als zakelijke segment en om onze informatievertrekking en dienstverlening te optimaliseren.”
Belangrijke vernieuwingen
De websites ondergingen qua look & feel een hele metamorfose. Ze voelen dynamischer en levendiger aan, in lijn met de wijze waarop we als stad willen worden gepercipieerd. De nieuwe videoheader maakt dat meteen duidelijk. Bijzondere aandacht werd besteed aan gebruiksvriendelijkheid. Daarom werd gekozen voor een intuïtieve navigatiestructuur. Daarbij werd maximaal rekening gehouden met de aanbevelingen van de gebruikers.
Omdat de meeste bezoekers de websites op een mobiel toestel raadplegen, steeds vaker ook ter plaatse in Brugge, werden deze in eerste instantie voor mobiele toepassingen ontworpen. Het design voor smartphone ziet er dus anders uit dan voor desktoptoepassing.
Naast de gebruikelijke ‘lijstjes’ met zeer uitgebreide info over evenementen, toeristische logies, musea en bezienswaardigheden, congreslocaties … investeerde het contentteam van Visit Bruges stevig in verhalende content en het ontsluiten ervan voor specifieke doelgroepen.
“Als gastvrije stad voelden we al langer de noodzaak aan om in het Italiaans te communiceren. Naast het Nederlands, Frans, Duits, Engels en Spaans is de informatie nu ook in deze taal op de vrijetijdswebsite beschikbaar. Als gebruiker word je dus meteen ook in de eigen taal aangesproken”, zegt schepen Mieke Hoste.
Een gespecialiseerd bureau maakte de meer dan 5.700 webpagina’s SEO-bestendig. Hiertoe werden belangrijke zoektermen en kleine verrijkende stukjes tekst in nieuwe teksten verwerkt om de ranking en vindbaarheid van de website in online zoekmachines te verhogen.
“Voortaan kunnen we met een grotere slagkracht en impact acties en campagnes binnen de websites opzetten”, zegt schepen Mieke Hoste. “Dit is bijvoorbeeld nu al het geval voor Wintergloed en de Triënnale Brugge 2024 die elk een eigen campagnepagina hebben binnen de vrijetijdswebsite. Of de campagne ‘Bruges, bridges to business’ op de website van Visit Bruges Convention Bureau.”
Door verschillende integraties en nieuwe functionaliteiten kan op het vlak van dienstverlening maatwerk worden afgeleverd. Zo kan de bezoeker via een handige zoekfunctie gemakkelijk en snel specifieke informatie vinden, favorieten aanstippen en bijhouden in gepersonaliseerde lijstjes, via chat een beroep doen op ondersteuning van het team publieksonthaal of een aanvraag doen voor een meeting of congres bij het team business & events. Nu al kunnen er tickets worden gekocht voor een van de musea of voor een rondleiding in de stad. De ticketfunctie wordt in de toekomst nog uitgebreid.
Het ruimere plaatje
De realisatie van verschillende websites vormt het sluitstuk in de uitbouw van een performante digitale werking die ook de rode draad is in de toerismestrategie 2019-2024.
Toerismemanager-directeur Dieter Dewulf: “Het digitaal programma kan worden gezien als een blokkendoos bestaande uit verschillende bouwstenen met de nieuwe toerismedatabank als kern. Dit is de unieke bron waarin alle content wordt verzameld, bewerkt, beheerd en naar verschillende toepassingen ontsloten. De toerismedatabank ‘voedt’ de vrijetijds (leisure) en zakelijke (MICE) websites, maar ook het CRM (customer relationship management systeem) en het toekomstige sectorportaal. De databank wordt ook gebruikt voor het afleveren van vergunningen en toelatingen aan gidsen, schippers en koetsiers en is gekoppeld met andere databronnen, zodat gegevens over toeristische logies en evenementen nog slechts beperkt bij de partners dienen te worden opgevraagd.”
Het programma digitaal van Visit Bruges levert eveneens een bijdrage aan andere stedelijke doelstellingen. “Zo vormt de digitale huisstijlgids die voor de nieuwe toerismewebsites werd ontwikkeld ook de basis voor de toekomstige stadswebsite en andere digitale toepassingen van Stad Brugge. Op die manier hebben alle applicaties eenzelfde, herkenbare look & feel en behouden we de eenheid in onze diversiteit. Ook op inclusie en toegankelijkheid werd sterk ingezet”, zegt burgemeester Dirk De fauw.
De ‘making of’
Omwille van z’n complexiteit kende dit project een doorlooptijd van bijna drie jaar met een intens voortraject en betrokkenheid van verschillende externe partners en collega’s binnen Visit Bruges.
Dieter Dewulf: “ Via artificiële intelligentie verwerkten we feedback van meer dan 5.000 gebruikers tot concrete aanbevelingen. In een co-creatietraject met diverse stakeholders werd onder begeleiding van onze strategisch adviespartner, Leap Forward, een informatiearchitectuur met gewenste functionaliteit en noodzakelijke componenten uitgetekend. Vervolgens werden maquettes van de belangrijkste pagina’s opgemaakt (zgn. ‘wireframes’) en getest op gebruiksvriendelijkheid. Na een marktbevraging kwam SQLI Digital Experience als laureaat websitebouwer uit de bus.”
Laurent De Roover, Managing Director SQLI Benelux: “Het succesverhaal van Visit Bruges werd mogelijk gemaakt door de krachtige synergie tussen het Brugse team en SQLI. De sleutel tot dit succes lag in de toewijding en open communicatie tussen beide teams. Als partners in dit spannende avontuur deelden we niet alleen kennis en expertise, maar ook een gedeelde passie om een digitale statement te creëren. Het resultaat is een schitterende reflectie van wat mogelijk is wanneer toewijding en samenwerking bijeenkomen.”
Schepen Mieke Hoste: “We zijn blij om samen met SQLI vandaag de eerste twee van vijf nieuwe websites te mogen voorstellen: www.visitbruges.be (voor de vrijetijdsbezoeker) en www.visitbrugesconventionbureau.be (voor de zakelijke bezoeker). Later dit jaar worden nog twee websites gelanceerd ter ondersteuning van de internationale perswerking en het City Film Office. Begin 2024 kijken we uit naar de ‘go live’ van het nieuwe sectorportaal, waarover later meer.”