Home > Veurne, Brugge, Roeselare, Knokke: honderden West-Vlaamse leerlingen nemen Albert Heijn over

Veurne, Brugge, Roeselare, Knokke: honderden West-Vlaamse leerlingen nemen Albert Heijn over

Geschreven op 30 mei 2024 om 13:12 door Mario De Wilde

3000 Vlaamse leerlingen nemen Albert Heijn over voor een

Vandaag en op 6 juni (volgende week donderdag) gaan 3000 leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar aan de slag bij Albert Heijn. Ze draaien dan een halve dag mee als ‘échte medewerkers’. Die evaring past binnen een traject om hun talenten te ontdekken – en om zo een juistere studiekeuze te maken naar het middelbaar toe. Dit jaar is een feesteditie: het is de tiende keer dat dit onderwijsproject van Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen) doorgaat bij Albert. In totaal deden al 10.000 leerlingen mee de afgelopen 10 jaar. ​ Dit jaar is een recordjaar met 3000 deelnemers. ‘Het is elk jaar opnieuw een topdag’, klinkt het bij Albert Heijn. Ook de sociale media van Albert Heijn worden vandaag mee overgenomen door de leerlingen.

“We kijken altijd uit naar deze dagen,” vertelt Raf Van den Heuvel, general manager van Albert Heijn België. “Dit jaar gaan in 77 van onze winkels leerlingen aan de slag – onder begeleiding van onze medewerkers. Ik vind het fantastisch om ons werk elk jaar opnieuw te ontdekken door de ogen van de leerlingen. Wie die dag komt winkelen, ziet ze zelf aan de slag in de bakkerij, aan het onthaal, aan de kassa of op het zelfscanplein, in de winkel, in ons magazijn of zelfs aan de knoppen van onze sociale media. We doen dit al 10 jaar en zijn samen met Vlajo gegroeid in dit verhaal. Dit jaar breken we met 3000 leerlingen echt een record. We zijn er trots op dat de afgelopen 10 jaar al meer 10.000 leerlingen een talentenstage deden in onze winkel.”

Annick Vandroemme, coördinator talentenstages bij Vlajo: “Tijdens de talentenstage ervaren de leerlingen dat een ‘succesvolle school- en werkkeuze’ draait om het combineren van kwaliteiten en interesse. De Albert Heijn-droomcoaches begeleiden de leerlingen doorheen de werkdag. Op een toffe en constructieve manier komt zo het belang van vaardigheden, inzet, vriendelijkheid, samenwerking en communicatie aan bod. Werkplekleren werkt heel goed bij leerlingen van het vijfde en zesde middelbaar: dat merken we al 10 jaar lang.” ​

Hoe gaat het in zijn werk?

  • Na het verkennen van hun persoonlijke talentenprofiel worden de leerlingen uitgedaagd om te kiezen voor twee verschillende jobs waarin ze hun talenten kunnen tonen.
  • Gedurende één halve dag (9h-12h) trekken de leerlingen naar Albert Heijn, stellen ze zichzelf en hun talenten voor aan hun Albert Heijn-droomcoach en gaan ze samen aan de slag.
  • Tijdens de praktische stage ontdekken ze hun ondernemende talenten in een niet-schoolse omgeving en proeven van wat ‘leren op de werkvloer’ precies inhoudt. De klemtoon ligt op het ontdekken van ondernemende vaardigheden en het maken van sterke positieve keuzes.

AANVULLENDE INFORMATIE

Vlaamse Jonge Ondernemingen vzw

kortweg Vlajo, biedt praktijkgerichte onderwijsprogramma’s aan – van in de kleuterklas tot aan de universiteit – om de ondernemingszin bij jongeren te stimuleren en hun ondernemende competenties te ontwikkelen. Want Vlaanderen bulkt van jong ondernemend talent. Op de schoolbanken herken je jongeren die initiatiefrijk en creatief zijn, die buiten de lijntjes durven kleuren, die kansen zien én grijpen. Alleen komen die jonge entre- én intrapreneurs vaak niet vanzelf bovendrijven. Hun ondernemingszin moet gestimuleerd worden. Met meer dan 120.000 ondernemende jongeren en bijna 6.500 leertrajecten is Vlajo marktleider in ondernemerschapsonderwijs in Vlaanderen. www.vlajo.org ​

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.