UNIZO maakt zich zorgen over files rond Brugge, Diksmuide en Tielt
UNIZO lanceerde vorige week haar speerpunten rond mobiliteit. Onze mobiliteit staat onder druk. Heel wat analyses en cijfers wijzen hierop, maar de West-Vlaming merkt het vooral elke dag aan de langere files op onze snelwegen, gewestwegen en gemeentewegen, aan een openbaar vervoer dat er maar niet in slaagt zichzelf als betrouwbare partner op te werpen en aan onveilige situaties voor voetgangers en fietsers. “De situatie in West-Vlaanderen is momenteel ernstig, maar niet hopeloos. Bepaalde regio’s slibben al dicht, maar we kunnen een verdere escalatie in onze provincie nog vermijden.” stelt Wouter Blomme, directeur van UNIZO West-Vlaanderen. “Daarom stellen we op korte termijn drie concrete acties voor: de autosnelweg rond de E403, de R8 en de ring rond Diksmuide en Tielt dienen prioritair aangepakt te worden. Dankzij deze duidelijke doelstellingen kunnen ondernemers zich binnen een transparant kader ten gronde voorbereiden op de toekomst. Op middellange termijn moeten we naar een vervoerssysteem waarbij de gebruiker de nodige stimuli krijgt om via slimme systemen de meest wenselijke vervoersmiddelen te kiezen én combineren.”
E403 stilaan verzadigd
UNIZO West-Vlaanderen legt haar vergrootglas op de problemen rond de E403, de R8 en de ring Diksmuide en Tielt. De autosnelweg E403 is stilaan verzadigd en heeft na 20 jaar gebruik dringend nood aan investeringen. Alvorens de kaart te trekken van een derde rijvak tussen Roeselare en Brugge, wil UNIZO eerst een grondige studie naar de kostprijs, het mogelijke aanzuigeffect voor extra verkeer dat dit zal genereren en informatie volwaardige alternatieven voor de as Kortrijk-Brugge. UNIZO pleit vooral voor een oplossing voor de verkeerswisselaar E403/E40 die de bottleneck in Brugge creëert. Daarnaast is de nieuwe verkeerswisselaar A19/R8 absolute prioriteit. Dit zal op termijn echter een aanzuigeffect voor het Ei creëren, dus moet meteen ook de verkeerswisselaar E403/E17 in Aalbeke aangepakt worden.
Nieuwe verbindingsweg in Tielt
Uiteindelijk wijst UNIZO voor de ring rond Diksmuide en Tielt op de vooropgestelde timing 2020 en vraagt om het dossier Diksmuide na de verkiezingen onmiddellijk terug op de agenda te plaatsen. Een ring rond Diksmuide die de twee gewestwegen verbindt, zal het centrum ook leefbaarder en veiliger maken. Hetzelfde geldt tenslotte voor de Zuidwestelijke ‘tangent’ Tielt, de ontbrekende schakel om de Zuidderring te vervolledigen, nl. het aanleggen van de verbindingsweg tussen de Pittemsesteenweg en Meulebeeksesteenweg. Maar ook de rechtstreekse fietssnelweg Izegem Kortrijk, een snelle treinverbinding tussen Kortrijk en Brugge en een betere ontsluiting van de Westhoek, door onder meer het realiseren van een rechtstreekse treinverbinding vanuit Ieper naar Brugge en Roeselare en een snellere route vanuit de Westkust naar Gent, Brussel en Antwerpen staan op de planning. Op middellange termijn wil UNIZO naar een vervoerssysteem waarbij de gebruiker de nodige stimuli krijgt om via slimme systemen de meest wenselijke vervoersmiddelen te kiezen. Vervoersmiddelen waarbij de kostprijs een betere weerspiegeling is van de impact op de omgeving en het milieu. Dit kunnen we niet alleen, maar vergt een samenwerking van het lokale tot het wereldvlak. Dankzij deze duidelijke doelstellingen kunnen ondernemers zich binnen een voorspelbaar kader ten gronde voorbereiden. Onduidelijkheid en onwetendheid zijn daarentegen niet de beste katalysator voor investeringen in de toekomst.