Home > Tussenbalans zomerseizoen Knokke-Heist: succesrijke shoppingshuttle en musea

Tussenbalans zomerseizoen Knokke-Heist: succesrijke shoppingshuttle en musea

Geschreven op 13 augustus 2020 om 09:21 door Mario De Wilde

De dienst Marketing & Toerisme maakte de balans op van de voorbije maand juli 2020. Het gemeentebestuur kijkt, gezien de omstandigheden, relatief tevreden terug op de eerste maand van de zomervakantie. Door de vele kleinschalige openluchtbelevingen werd de drukte meer gespreid over de badstad. (foto’s Frankie and Fish – Manon Nievelstein)

Succesvolle shopping shuttle

De shopping shuttle vervoerde sinds de start op 13 juli meer dan 5.000 gasten. Naast een leuke beleving zorgt de shuttle ook voor minder filevorming. De shoppingparking op Duinenwater blijft alvast nog tot midden oktober beschikbaar voor de bezoekers aan de badstad.

Meer dan 20.000 bezoekers aan de musea

Er is veel meer dan het strand in Knokke-Heist. De bezoekersattracties het Zwin Natuur Park (ca. 18.000 bezoekers) en het oorlogsmuseum For Freedom Museum in Ramskapelle (ca. 1.500 bezoekers) noteerden tot 20% meer bezoekers dan in juli 2019. In het Sincfala, Museum van de Zwinstreek (ca. 500 bezoekers) is het maximale aantal bezoekers per dag door de corona-maatregelen sterk gelimiteerd. Men noteerde er dan ook een lichte daling in het aantal bezoeken.

Unieke exposities in openlucht

Het aangepast toeristisch-cultureel programma blijft op veel bijval rekenen. Zo bezochten meer dan 5.500 fotoliefhebbers in de tuin van het Cultuurcentrum Scharpoord de tentoonstelling World Press Photo, met het ruisen van de bladeren als achtergrondmuziek, een duidelijke groei ten opzichte van de indoorversie van 2019.

Het nieuwe wandel-en fietsparcours van het Cartoonfestival blijft inwoners en bezoekers naar diverse uithoeken van de gemeente loodsen. Zo’n 3.000 families passeerden al langs het startpunt, de Cartoon Caravan, aan het Cultuurcentrum Scharpoord.

Bewonderaars van kunst komen rijkelijk aan hun trekken en vergapen zich op verschillende locaties aan de straffe kunstwerken van Sculpture Link, en de werken van Philip Aguirre y Otegui, Dries Boutsen, William Roobrouck en Thomas Lerooy. De ‘street art’ van Antonyo Marest, Disorderline en Léon Keer trekt veel aandacht. De florale hoogstandjes van Daniël en Nele Ost in het kader van Zoete Bloemen fleuren de shoppingstraten op.

Een onverwachte hit: de social media routes

Fans van social media verlekkeren zich aan de social media routes en (her)ontdekken zo de vaste waarden en vergeten hoekjes van Knokke-Heist. Er is keuze uit een LinkedIn (1.500 gasten), TikTok (8.000 gasten) en Instagram-route. Die laatste werd zelfs al door meer dan 15.000 gasten gevolgd, met prachtige, kleurrijke of hilarische foto’s tot gevolg.

Familievriendelijke ontdekkingen
De Zoemtocht, heel speciaal ontwikkeld voor de allerkleinsten tot 6 jaar, is een succes met al meer dan 250 deelnemende families. Met een uniek bijenkroontje op worden de kids uitgedaagd om op zoektocht te vertrekken. Ook de familiezoektochten ‘Uit Met Vlieg’ scoren als vanouds, met al 700 families die op een leuke manier Knokke-Heist ontdekken. De corona-proof Kinderanimatie op het Heldenplein lokte, verspreid over 5 woensdagen zo’n 750 kinderen onder 12 jaar. De kleinste gasten worden zo koningen van de zomer.

Nu de inspanningen die Knokke-Heist maakte om mensen te spreiden in goede aarde valt, kijkt de dienst Marketing & Toerisme gretig uit naar het vervolg van deze opmerkelijke zomervakantie. We houden het graag veilig en vragen iedereen blijvend de coronamaatregelen te respecteren. De Lokale Politie blijft in de handelscentra, op de Zeedijk en op het strand hoe dan ook permanent patrouilleren om de federale en lokale coronamaatregelen en de plaatselijke dresscode strikt te handhaven.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.