Home > Toerismestudenten VIVES Brugge en Thomas More Mechelen winnen prijs Vlaamse autocarsector

Toerismestudenten VIVES Brugge en Thomas More Mechelen winnen prijs Vlaamse autocarsector

Geschreven op 1 juli 2020 om 14:35 door Mario De Wilde

Studenten toerisme en recreatiemanagement van de hogescholen VIVES campus Brugge en Thomas More campus Mechelen hebben de jaarlijkse BAAV-prijs gewonnen. Dat staat voor de Vlaamse Beroepsfederatie voor Autobus en Autocar ondernemingen. De winnende groep uit Brugge heeft een vliegbusreis (fly & coach) gemaakt naar Finland, met als titel ‘The Republic of Santa Claus’ voor Reizen Lauwers uit Boechout. De studenten zijn afkomstig van Oostkamp, Brugge, Roeselare, Oudenburg en Louvain-la-Neuve.

BAAV ondersteunt sinds 2014 de dialoog tussen bovenvermelde industrie en de vijf Vlaamse hogescholen die de richting toerisme en recreatiemanagement aanbieden. De samenwerking is gericht op een betere afstemming tussen de vaardigheden van de afstuderende studenten en de noden van de sector. Dat omvat het geven van gastcolleges, het aanbieden van stageplaatsen en het opleggen van een projectwerk waarbij de studenten in de loop van één academiejaar een volwaardige autocarreis moeten ontwikkelen. Dit is inclusief programma, financieel plan en marketingplan.

BAAV waardeert de beste resultaten met een prijs waarmee de winnende studenten zelf op autocarreis kunnen. Tijdens het academiejaar 2019-2020 is hieraan een bijkomende factor toegevoegd. De studenten moesten in nauwe samenwerking met één bedrijf tewerk gaan. De doelgroep en de reisbestemming werden hen opgelegd.

Voor de autocarbedrijven zelf biedt deze samenwerking een unieke gelegenheid om markten te verkennen en de visie van de toekomstige actoren in verschillende verkooppunten van toeristische services te leren kennen. Aan het project namen 10 autocarbedrijven deel. De docenten spreken zich heel lovend uit over de nieuwe aanpak en hebben het over een diepere inkijk in een sector die de nabije bestemmingen opwaardeert, wat zeker in het post-coronatijdperk een groeiend marktaandeel zal kennen.

In het werk van VIVES waardeerde de jury de goede doelgroepsanalyse, die leidt tot o.a. een Nederlandstalige reisbegeleiding, optionele activiteiten en hogere prijszetting, alsook de mooie presentatie en website, vlotte tekst … Positieve punten waren verder de goede vertaling van de theoretische achtergrondkennis in een mooi reisproduct en de sterke marketing op basis van een goeie customer journey analyse. Daarnaast was er ook lof voor de goede prijscalculatie op basis van het minimum aantal reizigers, waardoor het financieel risico is beperkt.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.