Home > Stad Brugge wil dé fietsstad van Vlaanderen worden met ambitieus fietsproject ‘FR30’

Stad Brugge wil dé fietsstad van Vlaanderen worden met ambitieus fietsproject ‘FR30’

Geschreven op 27 augustus 2019 om 13:55 door Mario De Wilde

Stad Brugge heeft een internationaal consortium, bestaande uit West 8, Copenhagenize Design Co. en Vectris, aangesteld voor de studie van het project met de werktitel ‘de Brugse fietsring FR30’. Met dit project wil Brugge, dé fietsstad van Vlaanderen, een nieuwe visie creëren op haar fietsnetwerk, de zwakke schakels wegwerken en zelfs het aandeel fietsen in het woon-werk / school-verkeer verhogen (momenteel al 43%, het hoogste in heel Vlaanderen/België). Op vrijdag 23 augustus vond een startvergadering plaats met vertegenwoordigers van Stad Amsterdam, Fietsberaad, de Vlaamse regering en de Provincie West-Vlaanderen. Dit project maakt deel uit van het EU-Horizon2020-project Handshake.

Burgemeester Dirk De fauw: “In de stadsmonitor, een instrument dat verschillende Vlaamse steden met elkaar vergelijkt, wordt Brugge beschouwd als dé fietsstad. Dit betekent niet dat we onze inspanningen op dit vlak moeten verminderen. Integendeel, we stellen vast dat het grote aantal fietsers, vooral nabij het stadscentrum, een aantal zwakke plekken van de fietsinfrastructuur naar boven doet komen. We geloven ook dat, zoals steden als Amsterdam en Kopenhagen aantonen, zelfs een meer ambitieus aandeel fietsers in het Brugse verkeer mogelijk is. Een andere uitdaging is de opkomst van de snelle e-bikes. Dankzij het Europees project Handshake, kunnen we met andere Europese fietssteden ervaringen en ideeën uitwisselen over de fiets als transportmiddel.”

Eén van de uitdagingen binnen dit project is de studie over het verbeteren van het fietsnetwerk van de stad. Stad Brugge schreef daarom een bestek uit waarin de stad het concept van de fietsring (FR30) introduceert. Dit is een metafoor voor een nieuwe fietsinfrastructuur die het fietsnetwerk versterkt en klaarstoomt voor de toekomst. Stad Brugge daagde verschillende mobiliteitsexperts uit om een voorstel op te maken. Het stadsbestuur was het meest verrast en gecharmeerd door het voorstel van West 8, een internationaal gerenommeerd bureau voor stadsontwikkeling en landschapsarchitectuur en twee partners Vectris en Copenhagenize Design Co.

West 8 stelde het concept van een fietsring in vraag met de boutade ‘ceci n’est pas un ring’. Maarten van de Voorde, directeur van West 8:” Samen met onze lokale partner Vectris zullen we eerst de structuur van Brugge en in het bijzonder haar stedelijke morfologie bestuderen. Op die manier zullen we de nood en de locatie van een nieuwe fietsinfrastructuur analyseren. In de ontwikkeling van stadsvriendelijke mobiliteit, willen we het unieke DNA van Brugge bewaren en de zachte waarden van de stad (erfgoed, natuur, …) maximaliseren. We zijn ervan overtuigd dat fietsen meer is dan mobiliteit en een integraal deel uitmaakt van het drukke stadsleven. De expertise van lokale en regionale experten is hierbij van groot belang. Dankzij onze partner Copenhagenize Design Co. zullen we deze experten actief betrekken.”

Clotilde Imbert van Copenhagenize Design Co.: “Op 23 augustus hielden we het startmoment van dit project. Samen met lokale en regionale experten en vertegenwoordigers van Stad Amsterdam (mentor van het Handshake-project), bediscussieerden we onze eerste bevindingen. Tijdens een fietstocht maakten we kennis met de Brugse fietsomgeving, alsook de uitdagingen waarmee de stad geconfronteerd wordt.” Na een eerste onderzoeksfase zullen ook de inwoners van Brugge betrokken worden.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.