Home > Sint-Jozef Humaniora Brugge daagde zesdejaars uit via uniek samenwerkingsproject met Kulab, Howest en Vives.

Sint-Jozef Humaniora Brugge daagde zesdejaars uit via uniek samenwerkingsproject met Kulab, Howest en Vives.

Geschreven op 29 mei 2019 om 13:27 door Mario De Wilde

Op Sint-Jozef Humaniora staan de zorg en de groeikansen voor alle leerlingen centraal. Daarbij willen ze in de Noordzandstraat ook tegemoetkomen aan die leerlingen die nood hebben aan extra uitdaging. Het voorbije decennium heeft de directie stapsgewijze programma’s op maat voor hen uitgewerkt. Daarbij kwam aan het licht dat de leerhonger bij een aantal leerlingen groot bleef. Diederik Maes, directeur van de school: “We besloten daarom nog een stap verder te gaan. Alle leerlingen konden bij het begin van het zesde jaar solliciteren voor een versneld traject. Vervolgens bepaalde de klassenraad welke leerlingen voor welke specifieke vakken met kerst een proefwerk voor het volledige schooljaar mochten afleggen. Daarna zochten we contact met de onderwijsinstellingen Vives, Howest en Kulab, en werden er meer dan hartelijk ontvangen. We polsten bij hen of onze leerlingen in het tweede semester een aantal vakken in het hoger onderwijs mochten volgen. Dat kon. Zeven leerlingen hebben dergelijk flexibel leertraject gevolgd. Zij vonden hierin niet alleen inhoudelijk inspiratie, maar konden op die manier ook volop proeven van andere leerstijlen en onderwijsomgevingen. Ze evalueerden hun traject met superlatieven. Dergelijke kwalitatieve samenwerking tussen een secundaire school en verschillende hogescholen is een unicum voor de Brugse regio (en ver daarbuiten). Het toont ook aan dat – in het belang van de leerlingen – meer mogelijk is dan we soms vermoeden. De eerste jaargang van dit project hebben we gisteravond dankbaar afgesloten met de aanwezigheid van lectoren van alle deelnemende hogescholen, onze deelnemende leerlingen, directie en de begeleidende leerkrachten van Sint-Jozef Humaniora.”

Foto: de leerlingen die deelnamen aan het project, de lectoren van Kulab, Vives en Howest waar onze leerlingen les bij volgden, directeur D. Maes en leerkrachten I. Ryheul en I. Ternier die het project hebben gecoördineerd.

 

 

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.