Sherif van ‘Passion for Food’ Brugge: “Corona? Restaurant dicht? Sabam stuurt dubbele factuur.”
Zaakvoerder Sherif van het bekende restaurant Passion for Food’ aan de Philipstockstraat in Brugge is in een flink dispuut verwikkeld omtrent de zogenaamde ‘billijke vergoeding’ dat sinds begin dit jaar wordt beheert door het platform Unisono. Het gaat om het bedrijf dat Sabam en ‘de billijke vergoeding’ vertegenwoordigt. Op zich is er geen vuiltje aan de lucht. Sherif betaalt elk jaar 170 euro aan Sabam en 188 euro aan ‘de billijke vergoeding’. In september laatstleden evenwel kreeg het restaurant plots een factuur van 337 euro om te betalen aan Sabam en bijna 190 euro aan billijke vergoeding. Te betalen voor 21 oktober 2020. Sherif: ‘Ik viel bijna van mijn stoel. Sabam vraagt bijna het dubbel terwijl er in mijn restaurants niets veranderd is. Integendeel, door het bekende corona zijn we al verschillende weken en zelfs maanden moeten sluiten.”
Dovemanstelefoontjes
En dus begon Sherif aan een lijdensweg van telefoontjes naar het Brussels hoofdkantoor. Sherif: “Stalen zenuwen moet je hebben om daaraan te beginnen. Druk op toets zoveel om in het Nederlands over te gaan, druk op 4 om die dienst te spreken, druk op 7 op die klacht over te maken, enz.” Een uur waar Sherif gemakkelijk mee bezig was. Vier keer werd hem beloofd dat er iemand opnieuw zou terugbellen. Viermaal kwam er niets. Als hij dan twee weken geleden uiteindelijk bij de juiste persoon komt, blijkt die toe te geven dat er inderdaad een fout gebeurd was en dat er een nieuwe factuur ging verstuurd worden. Die nieuwe factuur kwam begin deze week toe met….exact hetzelfde bedrag als de vorige factuur. En dus zat er voor Sherif niets anders op dan opnieuw te beginnen bellen. Nee, we zijn nog lang niet aan het einde van het verhaal….
Restaurant blijkt plots discotheek te zijn
Bij de opening van zijn restaurant, intussen 14 jaar geleden, werd ‘Passion for Food’ al verkeerdelijk als discotheek omschreven, met als gevolg een factuur van enkele duizenden euro. Uiteraard was Sherif niet akkoord en er kwamen enkele ‘grondige bezoekjes’ van inspecteurs die de feiten van nabij kwamen checken. Sherif: “Die inspecteurs moeten toch allemaal betaald worden? Ik wil gerust betalen voor het publieke gebruik van het muziek als dat de uitvoerende artiesten en muziekproducenten ten goede komt. Maar als ik een cd of dvd koop van een artiest, dan betaal ik op dat moment toch ook al een vergoeding voor die mensen? Ik heb van Sabam of Unisono, nu de horecazaken dicht zijn, nog geen woord gehoord over een financiële tegemoetkoming of solidariteit. Integendeel, ze sturen een factuur die plots dubbel zoveel is en ze zijn onbereikbaar wanneer we daarover uitleg vragen. Dit is echt pure Kafka. Intussen heb ik van andere collega’s ook gehoord dat deze praktijken schering en inslag zijn. Ik heb contact opgenomen met de Ombudsdienst van Brugge. Ik ben benieuwd of zij iets kunnen ondernemen.”