Roeselare krijgt subsidie van 145.000 euro voor project verkeersveiligheid
De Vlaamse Overheid bekroont het project ‘Verhogen van verkeersveiligheid via machine learning’ met een subsidie van 145 000 euro. Datzelfde project waarbij stad Roeselare via camera’s gemonteerd op constant rondrijdende wagens verkeersveiligheid wil verhogen, werd onlangs reeds beloond met de begeerde Agoria Award. Stad Roeselare gaat een samenwerking aan met bPost om hun wagentjes die in onze stad rondrijden uit te rusten met camera’s die non-stop het straatbeeld filmen. Via machine learning worden de beelden verwerkt en alle verkeersborden in kaart gebracht, inclusief locatie. De gegevens worden in onze lokale en Vlaamse databank opgeslagen waardoor er een quasi real-time inzicht in de situatie is. Op basis van de foto’s kunnen we snel ter plaatse gaan bij meldingen/beelden van ontbrekende borden, nieuwe borden, borden die gebreken vertonen, borden waar groen voor hangt, borden met te veel graffiti, onleesbaar geworden borden, enz. Tegelijkertijd zal deze stap ervoor zorgen dat we proactief kunnen ingrijpen als een bord bvb. niet meer goed leesbaar is. In de nabije toekomst willen we met dezelfde camera’s en dezelfde technologie de status van het wegdek in kaart brengen, zoals putten in de weg, vervaagde beschildering. Idealiter stappen ook andere gemeenten over tot gebruik van deze technologie; dan wordt verkeersveiligheid op een efficiënte manier over de stadsgrenzen heen aangepakt. Onze visie is dat we door het inzetten van nieuwe technologieën de databank van de verkeersborden actueel kunnen houden en efficiënt de toestand op de weg kunnen aanpassen, optimaliseren. Met de huidige manuele benadering is het voor een stad onmogelijk om dit te realiseren en loop je telkens de feiten achterna.
Het concept werd in eerste instantie uitgedacht door verschillende Roeselaarse stadsdiensten: GIS Cel, Projecten Openbaar Domein, Onderhoud Openbaar Domein, cel Datamining en de dienst ICT. Na overleg met diverse partijen en het aftoetsen van verschillende pistes, kwamen we bij bPost terecht. bPost is hierin de partner die enerzijds de wagens ter beschikking stelt voor de hardware en anderzijds zorgt voor het aanleveren van de data. Na verloop van tijd, met alle data die we verzamelen en verrijkt met verkeersreglementen, ongevallen cijfers, enz. willen onderzoeken of artificiële intelligentie kan ingezet worden om verbeter voorstellen te formuleren die vandaag niet gedetecteerd worden. Stad Roeselare is vereerd om voor de tweede keer in de prijzen te vallen met dit project. Vlaams Minister Homans, samen met het team Stedenbeleid ziet een groot potentieel in het project, niet enkel voor verkeersborden, maar ook voor de fietspaden, straatmeubilair en kunstwerken. Het is niet enkel waardevol in functie van het onderhoud publiek domein maar op termijn ook een voorwaarde voor de autonome voertuigen. We mogen rekenen op een Slim in de stad subsidie van 145 000 euro.