Recordcijfers: dagelijks bezoeken 30.268 mensen het parcours van Wintergloed in Brugge
De eerste 16 dagen van Wintergloed verwelkomde Brugge meer dan 400.000 (unieke) bezoekers in de historische binnenstad. Dat zijn er 6% meer dan in dezelfde periode van 2022 en 8% meer dan in het précorona jaar 2019. Gemiddeld telde het stadsbestuur 30.268 bezoeker per dag, dat is 4% meer in vergelijking met 2022 en 7% meer in vergelijking met 2019. Over het algemeen zien we iets minder bezoekers in de drukkere weekends en iets meer bezoekers in de kalmere midweek wat zorgt voor een betere spreiding in tijd.
Ook de spreiding van Wintergloed in ruimte en de kwaliteitsinjectie die zowel het lichtparcours als de kerstmarkt kregen, dragen bij tot een kwalitatievere beleving van het bezoek. Op basis van QR-codes en interviews worden deelnemers bevraagd in welke mate ze Wintergloed aan familie en vrienden zouden aanbevelen. Het resultaat wordt uitgedrukt in een Net Promotor Score (een score tussen -100 en +100). Een 0-resultaat wordt als positief beschouwd.
De kerstmarkt haalt een NPS van 15 (t.o.v. van -4 in 2022). Zowel inwoners als niet-inwoners geven goede scores. Op de parameters aankleding, sfeer- en gezelligheid en dienstverlening haalt de kerstmarkt een score van 8/10.
Het lichtparcours haalt een ‘uitmuntende’ NPS van 62 (t.o.v. -4). De historische setting in combi met de gebruikte technieken blijken een zeer goede ‘match’. Op sfeerbeleving, toegankelijkheid en afstand worden scores boven de 8/10 gehaald.
De Winterbar en schaatspiste waren verleden jaar al een ‘hit’ en halen ook nu een goede NPS-score van 19.
Bronnen: de bezoekerscijfers worden verzameld op basis van mobiele data via het Proximus-netwerk. Gegevens worden op basis van algoritmes geagregeerd naar betrouwbare (indicatieve) resultaten. De bezoekerstevredenheid wordt bevraagd via een tool van HelloCustomer; een bedrijf gespecialiseerd in klantenbevragingen.