Home > Project ‘De spons erover’ in Basisschool De Lisblomme in Lissewege voorgesteld

Project ‘De spons erover’ in Basisschool De Lisblomme in Lissewege voorgesteld

Geschreven op 27 januari 2024 om 10:31 door Mario De Wilde

Zopas werd het project ‘De spons erover’ in Basisschool De Lisblomme in Lissewege voorgesteld . Een project met een voorgeschiedenis. Om het thema ‘plagen & pesten’ meer inclusief en pro-actief naar de onderbouw lagere school te brengen lanceren ze de nationale anti-pestweek die loopt van 2 tot en met 9 februari 2024. De voorstelling gebeurde in aanwezigheid van Leticia, een dame met een visuele beperking, die als ijsbreker een dialoog brengt uit het kinderboek ‘De rode draad is kattenkwaad’. Vervolgens nodigde een reflectie op het verhaal verder uit om tijdens een klasuurtje het thema ‘plagen & pesten’ uit de anonieme sfeer te halen en bespreekbaar maken.

Basisschool ‘De Lisblomme’ werkt in die periode rond ‘De week van de vriendschap’ waarbij het accent op ‘verbondenheid’ ligt en leerlingen naast de proefles ‘De spons erover’ ook via coöperatieve spellen de groepsgeest versterken. Sophie De Meyer: “De oorsprong ligt in de gezellige vertelmomentjes destijds met m’n dochter tijdens haar lagere schooltijd. De uitdaging bestond er niet uit om haar op tijd in te stoppen, wel om telkens uit 3 nieuwe steekwoorden een verhaal te toveren. Marie-Alix vond al deze verhalen zo leuk, dat ze op een dag zei dat een alle verhaaltjes samen best een leuk kinderboek zou kunnen worden. Intussen hadden we samen al heel wat boeken gelezen. De populaire boeken waren deze met niet teveel tekst en liefst wat afgewisseld met illustraties.”

Het boekje werd dus een compilatie van kortverhalen over twee slinkse katten die snode plannetjes smeden. Iedere situatie is een uitdaging, steeds vallen ze op hun kattenpootjes. De titel ‘De rode draad is kattenkwaad’ vormt de link tussen de diverse kortverhalen en verwijst ook naar een bol wol die op het einde symbolisch uitnodigend uitrolt naar het jonge lezertje om op de laatste ‘blanco’ pagina zelf een streek kan neerschrijven, zolang het maar leuk is. Naast de inhoud, tekeningen en uitsparingen voor een creatieve inbreng, is ook ‘dialoog’ heel belangrijk. Op het einde van ieder kortverhaal kunnen de jonge lezertjes een beoordeling ’tekenen’ in de vorm van een kattenpootje. Al dan niet met klauwtjes, indien het verhaal iemand zou kunnen kwetsen.

Om nu net die dialoog op gang te trekken rond het al dan niet kwetsend zijn van een bepaalde streek, om nu net dat verschil tussen plagen en pesten te duiden, om pesten uit de anonieme sfeer te halen en bespreekbaar te maken, willen we dit jaar vooral de focus leggen op én inclusief én pro-actief. Het concept bestaat er dus uit dat we vertrekkende vanuit een verhaal uit het boekje de dialoog op gang brengen met de klas. Dit doen we niet zomaar. We gingen hiervoor de samenwerking aan met t Vaartje. Het duo Jan & Leticia is er al zo’n 7 jaar actief om verhalen in de donkere kamer te brengen. Beiden zijn heel vlot met de kinderen en zullen met de onderbouw lagere school dan ook aan de slag gaan rond plagen & pesten. Ik stel voor dat we eerst naar een dialoog luisteren en dan verder toelichten hoe het klasuurtje rond ‘plagen & pesten’ verder wordt opgebouwd.

 

 

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.