Home > Plopsa De Panne populairste pretpark volgens online platform Vakantieveilingen

Plopsa De Panne populairste pretpark volgens online platform Vakantieveilingen

Geschreven op 30 juni 2020 door Mario De Wilde

Morgen heropenen de pretparken in eigen land en daar kijken de fans van adrenalinekicks erg naar uit. Ook online veilingplatform VakantieVeilingen (Waalse tegenhanger: VavaBid) staat te popelen. Om de heropening te vieren en de sector een hart onder de riem te steken, rijkt het vandaag haar Pretpark- en Dierentuin Awards uit. Dierenpark Pairi Daiza en pretpark Walibi kwamen als grote winnaars uit de bus na een online bevraging bij meer dan 2000 VakantieVeilingen- en VavaBid-klanten.

De beste parken en attracties in eigen land

Uit een eerdere bevraging van het online veilingplatform blijkt dat 1 op 3 Belgen dit jaar voor een vakantie in eigen land gaat. Een dagje pretpark of dierentuin is dan het ideale uitstapje! Kevin van den Bosch, Country Director bij VakantieVeilingen-VavaBid: ‘Bij VakantieVeilingen-VavaBid kijken we reikhalzend uit naar de heropening van de pretparken en zijn we helemaal klaar om Belgen een onvergetelijke vakantie in eigen land te bezorgen!’

Maar naar waar trekken we het liefst?

Walibi is met grote voorsprong het favoriete pretpark van de Belgen. Vooral onze Waalse landsgenoten gaven de doorslag in de bevraging, want meer dan de helft van de VavaBid-klanten gaf zijn stem aan het park in Waver. In Vlaanderen is Plopsaland De Panne met 27% van de stemmen het populairste park, op de voet gevolgd dus door Walibi. Over het beste dierenpark van ons land zijn Vlamingen en Walen het unaniem eens: Pairi Daiza komt met meer dan 75% van de totale stemmen als winnaar uit de bus. ZOO Planckendael blijkt bij de Vlaamse ondervraagden het tweede populairste dierenpark.

En over de grens?

Nu we de grenzen weer over mogen, trekt de Belg voor zijn pretparkavonturen het liefst naar Disneyland Parijs en de Efteling. Walen hebben wel opmerkelijk wat meer kilometers over voor unieke pretparkbelevenissen dan Vlamingen: Phantasialand en Europa-Park delen een gezamenlijke tweede plaats in de VavaBid-bevraging.

Onze favoriete attracties

Belgen zijn echte adrenaline-zoekers, want achtbanen blijven de voornaamste reden om een pretpark te bezoeken, geeft maar liefst 50% van de totale ondervraagden aan. De Vampire in Walibi blijkt de populairste achtbaan van onze zuidelijke landgenoten te zijn. Vlaamse durvers kruipen het liefst de Fury in, de laatste nieuwe attractie in Bobbejaanland uit 2019. En voor onze favoriete attracties hebben we heel wat over. Gemiddeld schuiven Belgen maximaal een halfuur aan bij attracties, maar voor de Vampire of de Fury is 60% bereid om meer dan een uur aan te schuiven. En we kunnen er geen genoeg van krijgen, want in Walibi en Bobbejaanland schuift 40% van de bezoekers tot 5 keer aan bij dezelfde attractie. Bijbetalen om lange wachtrijen voorbij te steken ziet 35% van de Vlamingen niet zitten. Opmerkelijk verschil met onze zuidelijke landgenoten: daar heeft 23% tot 10 euro over om de andere wachtenden voor te steken.

Andere pretparkgewoonten

Een bezoek aan een pretpark of dierentuin is een behoorlijk spontaan uitstapje: 1 op 3 Belgen plant het bezoek een week van tevoren. Gemiddeld trekken we 2 tot 5 keer per jaar een dagje naar een pretpark of dierentuin. En voor dat bezoek hebben we best wat over. Tot meer dan 2 uur zijn we bereid om in de wagen te zitten naar een pretpark. Vakantieperiodes of zondagen blijven de populairste dagen om de parken te bezoeken. Wat dat allemaal mag kosten? Best wel wat zo blijkt. Los van de ticketprijs geven Belgen in het park gemiddeld tussen de 20 en 50 euro extra uit per persoon aan snacks, drankjes of souvenirs. 3% van de Vlamingen geeft zelfs meer dan 100euro per persoon uit! Opvallend: in Wallonië bedraagt dit percentage 10%.

Over VakantieVeilingen.be

VakantieVeilingen.be maakt sinds 2015 deel uit van Emesa BV, gevestigd in Nederland, dat een eerste veilingconcept in 2004 lanceerde onder de naam VakantieVeilingen.nl. Emesa trekt jaarlijks 100 miljoen bezoekers aan die samen gemiddeld 2,5 miljoen transacties uitvoeren. Op 15 maart 2017 werd het platform in Franstalig België gelanceerd onder de naam Vavabid.be. In december 2017 werd Emesa overgenomen door het Nederlandse Talpa, de mediaholding van John de Mol, stichter van productiehuis Endemol en eveneens het bedrijf achter concepten als de ‘The Voice’ en ‘Big Brother’. Maandelijks bieden 1,5 miljoen Belgen op  VakantieVeilingen en VavaBid mee op de leukste dagjes weg, hotelovernachtingen, vakanties, wellnessarrangementen en producten.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.