Home > Onmiddellijke intrekkingen rijbewijzen in West-Vlaanderen in dalende lijn

Onmiddellijke intrekkingen rijbewijzen in West-Vlaanderen in dalende lijn

Geschreven op 30 april 2021 om 11:36 door Mario De Wilde

Het aantal onmiddellijke intrekkingen van het rijbewijs in West-Vlaanderen zag tussen 2016 en 2017 een lichte stijging, maar in zowel in 2018 als in 2019 vond een daling plaats van deze aantallen. Waar het in 2016 ging over 2.948 intrekkingen en in 2017 over 3.003, daalden deze aantallen in 2018 en 2019 tot 2.764 en 2.708. Dit was goed voor een daling van 2,03% tussen 2018-2019. Ook de cijfers met betrekking tot alcoholgebruik in het verkeer wijzen erop dat de West-Vlamingen stilaan de goede kant aan het opgaan zijn, maar er is hier zeker nog werk aan de winkel. Ook het gebruik van drugs achter het stuur moet nodig aangepakt worden, want deze cijfers lijken alleen maar te stijgen.

Dat blijkt uit cijfers die Kamerlid Franky Demon opvroeg bij Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden. Ook cijfers voor het eerste semester van 2020 werden opgevraagd, maar gezien de impact van de COVID19-crisis werden deze niet opgenomen in de berekeningen. Demon: “Zoals de cijfers aantonen, zijn het aantal onmiddellijke intrekkingen in West-Vlaanderen over de periode van 2016 tot 2019 gedaald met 8,14%. De cijfers zijn wel nog verre van optimaal, want het aantal onmiddellijke intrekkingen in 2019 plaatst ons nog steeds in de top 4 van het hoogste aantal onmiddellijke intrekkingen.

Een lichtpunt is wel dat West-Vlaanderen de enige provincie was waarbij de onmiddellijke intrekkingen daalde over de periode van 2016 tot 2019. Desondanks de vele sensibiliseringscampagnes, lijken de meeste Belgen hun les dus nog steeds niet volledig geleerd te zijn. De BOB-campagne van vorig jaar vermeldde al dat de Belgische attitude rond niet-rijden en drinken nog niet sterk genoeg aanwezig is, maar in West-Vlaanderen lijkt de sensibilisering wel lichtjes te werken.”

De daling van het aantal onmiddellijke intrekkingen in West-Vlaanderen is te verklaren door de daling van de cijfers rond alcoholinbreuken in het verkeer. Waar het in West-Vlaanderen in 2016 nog over 6.182 vaststellingen van alcoholinbreuken ging, sprak men in 2019 nog maar over 5.412 vaststellingen. Dat is goed voor een daling van 12,6%. Maar als we kijken naar de cijfers tussen 2018 en 2019, dan zien we dat de cijfers hier zo goed als constant bleven. Dit toont aan dat de West-Vlamingen wel willen en kunnen leren uit hun fouten, maar dat we moeten volhouden. De sterkste dalingen in West-Vlaanderen van het aantal vaststellingen van alcoholinbreuken zagen we, in de periodes 2016-2019 en 2018-2019, in de politiezones Grensleie, Westkust en Middelkerke.
West-Vlaamse politiezones met de grootste dalingen in vaststellingen van alcoholinbreuken

 

Het feit dat de cijfers rond alcoholinbreuken in West-Vlaanderen in 2019 niet verder daalden in vergelijking met 2018 is toch een signaal dat men zich blijvend moet inzetten voor verbeteringen. Zo was er tussen 2018 en 2019 slechts in nog maar 7 van de 19 West-Vlaamse politiezones sprake van een daling. De andere 12 zagen een stijging in de vaststellingen, waarbij de grootste stijgingen waar te nemen waren in de politiezones Spoorkin (+79,46%), Blankenberge/Zuienkerke (+22,73%) en Kouter (+18,34%). Desondanks het grote aantal stijging in vaststellingen, bleven de cijfers toch stabiel en was West-Vlaanderen één van de enkele provincies die in die periode een daling kende in het aantal vaststellingen van alcoholinbreuken. Wel merkwaardig bij de alcoholinbreuken, zowel nationaal als in West-Vlaanderen, is dat de overtreders zich meestal in de laagste categorie (0,5 – 0,79‰) en de hoogste categorie bevinden van overtreding bevinden(minimum 1,5‰).

Demon: “Waar we ons als West-Vlamingen toch wat zorgen over moeten maken, is het druggebruik in het verkeer en het aantal weigeringen van een test. Bij het druggebruik in het verkeer, zowel nationaal als in West-Vlaanderen, zien we een duidelijk stijging in het aantal vaststellingen. De cijfers rond de weigeringen blijven wel stabiel, maar deze zouden we toch tot een minimum moeten krijgen.”

Druggebruik in het verkeer is een enorm probleem die nergens in België te stoppen lijkt. Gedurende de periode 2016-2019 ging het in België om een stijging in vaststellingen van maar liefst 40%, en in West-Vlaanderen ging het om een stijging van 27,79%. Tussen 2018 en 2019 ging het in West-Vlaanderen over een stijging van 6,22%. Desondanks de stijging tussen 2018 en 2019, was er in West-Vlaanderen wel een daling van het aantal vaststellingen van druggebruik in het verkeer in de politiezones RIHO (-47,83%), Oostende (-31,6%), MIRA (-8,06%) en VLAS (-7,41%). De cijfers maken duidelijk dat een hogere waakzaamheid omtrent deze problematiek hoognodig is. Wat betreft het aantal weigeringen tot het afleggen van een test in West-Vlaanderen, zien we dat de cijfers redelijk stabiel zijn over de periode 2016 tot 2019 (+1,18%). Tussen 2017 en 2018 was er wel sprake van een daling van 21,18%, maar tussen 2018 en 2019 zagen we dan weer een stijging van 28,36%. Hoewel het in 2019 slechts om 86 gevallen ging, dient hier toch ook de nodige aandacht aan gegeven te worden. Bij een weigering dient er steeds een dokter ter plaatse te komen en wordt er een bloedstaal afgenomen om zo te testen.

West-Vlaamse politiezones met de grootste dalingen in vaststellingen van alcoholinbreuken

Evolutie 2016-2019

Evolutie 2018-2019

Grensleie

-53,85%

-38,83%

Westkust

-48,79%

-30,33%

Middelkerke

-45,83%

-18,75%

Demon: “De cijfers voor West-Vlaanderen tonen aan dat we nog steeds met problemen kampen. Het is namelijk zo dat we ons minstens in de top 5 bevinden voor aantal onmiddellijke intrekkingen, en alcoholinbreuken en drugsinbreuken in het verkeer . Het is wel duidelijk dat velen onder ons proberen de nodige inspanningen te leveren. Daarom willen zowel CD&V, minister Verlinden als ikzelf extra inzetten op meer verkeersveiligheid. Dit zal gebeuren via meer gerichte acties op verkeersveiligheid zodat minstens 1/3 bestuurders onderworpen zal worden aan controles en een versterking van het personeelsbestand van de politie, dat mogelijks ook zal bijdragen aan de verkeersveiligheid. De cijfers tonen duidelijk aan dat dit niet enkel wenselijk is, maar ook cruciaal. Rijden onder invloed verhoogt de risico’s voor alle weggebruikers. Enkel door blijvend in te zetten op verkeersveiligheid, controles en sensibilisering, zal de attitude van de Belgen bijgestuurd kunnen worden. Wie tegen de lamp loopt is wel (even) zijn lesje geleerd. Het is duidelijk uit de cijfers dat West-Vlaanderen de afgelopen jaren op sommige vlakken al wat inspanningen leverde, maar er is zeker nog werk aan de winkel.”

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.