Onbetaalbare reclame: Knokke Off komt in maar liefst 44 landen op televisie
Terwijl de jonge twintigers in het verhaal van Knokke Off een schijnbaar onbezonnen zomer in Knokke-Heist beleven, zullen kijkers in maar liefst 44 landen de reeks kunnen zien en dat in maar liefst 7 talen. Bovendien staat de serie in de top 5 van Netflix wereldwijd waaronder Argentinië, Spanje, Frankrijk, Colombia, Kenia en Canada. Een onbetaalbare internationale publiciteit voor de badplaats Knokke-Heist en de hele Zwinstreek.
Nog meer goed nieuws want de reeks krijgt een tweede seizoen op VRT MAX. De opnames in Knokke-Heist starten volgende zomer. Pommelien Thijs, Willem De Schryver, Eliyha Altena en Ruth Becquart keren terug. Later worden nieuwe castleden bekendgemaakt. Fans van het eerste uur kunnen nu al uitkijken naar een vervolg op het meeslepende verhaal van Louise, Alex en Daan. Knokke off is een productie van Dingie voor VRT en Netflix in samenwerking met Dutch FilmWorks en met de steun van Screen Flanders, het gemeentebestuur van Knokke-Heist en de Tax Shelter maatregel van de Federale Overheid.
Best bekeken VRT Max-reeks
Op VRT MAX zijn de cijfers voor de reeks indrukwekkend. Met 7,7 miljoen videostarts is Knokke off de best bekeken VRT MAX-reeks. VRT MAX bereikt over het algemeen een jonger profiel. Als we in de cijfers van Knokke off duiken is dit alleen nog maar meer uitgesproken: maar liefst 50% van de videostarts komt van de doelgroep jonger dan 35 jaar. Knokke off had ook een mooie impact op zowel een jonger, als een ouder publiek. Uit onderzoek van de VRT-studiedienst blijkt dat de reeks moeilijke onderwerpen bespreekbaar maakt voor de jongere kijkers én een ouder publiek dan weer inzicht in hun leefwereld geeft.
Verhaal van de jeunesse dorée
Knokke off is het verhaal van twintigers die samen een zomer in Knokke beleven. Rijkeluiskinderen Alex (rol van Willem De Schryver) en Louise (Pommelien Thijs) gooien zich in het chique uitgaansleven van Knokke. Alex droomt van een eigen dancing en klopt voor geld aan bij de vrienden van zijn vader. Tegen de zin van de vader, die de droom van zijn zoon blokkeert, waarop Alex wraak wil. Het nevenverhaal gaat over Daan en zijn moeder die op vakantie zijn in Cadzand. Daan raakt bevriend met de jeunesse dorée van Knokke en komt onfrisse zaken over zijn moeder te weten.
High Tides in 43 landen in top 10
Sinds de wereldwijde lancering op Netflix, kwam de reeks in de eerste week al binnen in de top 10, waarna ze nu een plek veroverd heeft op plaats 5. Onder de Engelstalige titel High Tides werd de serie gedubd in het Engels, Frans, Spaans, Portugees, Duits, Italiaans en Pools. In ondertiteling is ze zelfs zo goed als in elke taal beschikbaar. Nog een knappe verwezenlijking: de reeks staat in 43 landen in de top 10. Toch wel indrukwekkend wat de VRT MAX- serie Knokke off op Netflix presteert. Nergens op nummer 1 in de top 10 van meest bekeken series. Maar wel viermaal op de tweede plaats: in Spanje, Uruguay, Argentinië en Duitsland. Telkens staat daar het slotseizoen van The Crown op 1. In Oostenrijk staat High Tides op de derde plaats, in Zwitserland op 4. De serie loopt in het buitenland in gedubde versies in het Engels, Frans, Spaans, Portugees, Duits, Italiaans en Pools. In de Netflix top 10 van niet-Engelstalige series staat High Tides op de vijfde plaats met 3,3 miljoen views.
Scenarist Luk Wyns niet verrast
Scenarist Luk Wyns is door het internationale succes van Knokke off niet verrast. Bij de Netflix-lancering voorspelde hij dit: “Ik wil niet te luidop dromen, maar ik denk dat de serie ook kan scoren in landen waar ze de acteurs niet kennen en nog nooit van Knokke gehoord hebben. Eigen series als Undercover en Rough diamonds hebben dat al bewezen. High tides is ook geen vreemde eend in het Netflix-aanbod. De reeks wordt al vergeleken met series als Outer banks, Gossip girl en Euphoria.”