Home > Nieuws > Kortrijk krijgt Belgische primeur: Colruyt test automatische herkenning van groenten en fruit

Kortrijk krijgt Belgische primeur: Colruyt test automatische herkenning van groenten en fruit

Geschreven op 8 augustus 2019 door Mario De Wilde

De Belgische supermarktketen Colruyt test als eerste Belgische supermarkt automatische productherkenning. In de winkel van Kortrijk worden groenten en fruit automatisch herkend aan de kassa met behulp van artificiële intelligentie. In samenwerking met het bedrijf Robovision werd een slimme camera ontwikkeld en opgehangen boven een weegschaal die onmiddellijk bepaalt om welk product het gaat.
Met deze test zet Colruyt een nieuwe stap in de digitale vooruitgang. Gedurende 3 maanden onderzoeken medewerkers en klanten van de Colruyt-winkel in Kortrijk samen hoe deze technologie voor meer tijdswinst en efficiëntie aan de kassa kan zorgen.
Hoe werkt het?
Colruyt test als eerste Belgische retailer de automatische productherkenning van groenten en fruit. “Samen met onze klanten uit Kortrijk onderzoeken we de komende drie maanden of deze nieuwe technologie zorgt voor een efficiënter kassaproces”, zegt Rudi Dewulf, regionale verkoopsdirecteur Colruyt. Wanneer klanten aan de kassa een groente of fruitsoort in de weegschaal leggen, maakt de camera een foto. Op basis van die foto kan het systeem automatisch herkennen welk product er in de weegschaal ligt. Waarna klanten met behulp van een tablet het juiste product bevestigen.

Software herkent alle 120 soorten 

In samenwerking met het AI-bedrijf Robovision uit Gent werd een uniek ‘deep learning’-model ontwikkeld dat 120 soorten groenten en fruit bij Colruyt kan herkennen. Dankzij artificiële intelligentie wordt de productherkenning steeds accurater naarmate er meer foto’s toegevoegd worden. Uit de eerste tests blijkt dat in 97 % van de gevallen het juiste product op de tablet wordt voorgesteld. “De software hebben we op maat gemaakt van Colruyt,” zegt Jonathan Berte, CEO van Robovision. “Het is fijn om te zien dat onze expertise in AI de weg naar de winkel gevonden heeft. Dit is een unieke samenwerking met een innovatieve retailer. Bovendien past het project perfect binnen onze missie: de democratisering van AI.”
Tal van voordelen
Colruyt test automatische productherkenning om te bekijken of deze een efficiëntiewinst kan betekenen voor het kassaproces. Zo is er bewust gekozen voor groenten en fruit omdat dit assortiment geen barcode heeft. Tot nu toe tikken bediende-verkopers voor alle groenten en fruit een code in aan de kassa, met automatische productherkenning is dit niet meer nodig. Ten tweede kan de bediende-verkoper de andere producten al scannen terwijl de klant zijn onverpakte groenten en fruit weegt met behulp van de camera. Tot slot zou het ook kunnen dat er minder groenten en fruit verpakt moeten worden in de toekomst. “Nu verpakken we sommige groenten en fruit om verwarring tussen producten te vermijden. Door het automatisch herkennen, valt dit probleem misschien weg,” zegt Rudi Dewulf.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.