Home > Nieuwe Kusttram per boot in Oostende gearriveerd: eerste van 48 stuks

Nieuwe Kusttram per boot in Oostende gearriveerd: eerste van 48 stuks

Geschreven op 23 juni 2020 om 09:00 door Mario De Wilde

Op de stelplaats Oostende is de voorbije nacht het allereerste exemplaar van 48 gloednieuwe, hypermoderne Kusttrams aangekomen. De levering was aanvankelijk eerder dit voorjaar gepland, maar de coronacrisis zorgde voor vertraging. De nieuwe tram heeft er alleszins een spectaculaire eerste tocht opzitten want hij arriveerde vanuit Spanje… per boot!

Een nieuwe tram bouwen is één ding, hem transporteren een ander. De nieuwe Kusttrams worden gebouwd bij fabrikant CAF in Zaragoza in Spanje. Het is dus een flinke uitdaging om hen zo’n 1.700 kilometer verderop veilig ter bestemming te krijgen in Oostende. De allereerste nieuwe Kusttram werd begin vorige week vanuit Zaragoza naar havenstad Santander getransporteerd en vervolgens aan boord van een cargoschip geladen met als bestemming Zeebrugge. Daar gearriveerd leverde het dan ook indrukwekkende beelden op om de tram uit de buik van het schip te zien komen. Na een korte tussenstop in de haven van Zeebrugge ging de nieuwkomer vervolgens weer op transport, voor het allerlaatste deel van zijn indrukwekkende reis: de stelplaats van De Lijn in Oostende. Ook de 47 andere Spaanse trams zullen hier hun nieuwe thuishaven vinden.

Met de nieuwe vloot van 48 CAF-Kusttrams, type Urbos100, gaat een investering gepaard van zo’n 100 miljoen euro. De nieuwe lagevloertrams hebben een moderne look en aerodynamische vormgeving, kunnen tot 187 passagiers vervoeren, en bieden beduidend meer comfort aan rolstoelgebruikers, minder mobielen en reizigers met kinderwagens. De fabricatie en levering van alle 48 trams zal zo’n 2 jaar in beslag nemen. Het bouwen van een nieuwe tram is dan ook een enorm karwei. Dit type trams van CAF is alleszins populair. De Urbos100 rijdt onder meer reeds rond in grote steden in Nederland, Luxemburg, Frankrijk en de Verenigde Staten. De Lijn betrok haar trambestuurders bij de ontwikkeling van de nieuwe Kusttrams. Dat leidde onder meer tot specifieke aanpassingen van de gebruikersinterface in de stuurcabine.

Met de komst van dit eerste nieuwe tramvoertuig schrijft de Kusttram dus een nieuw hoofdstuk.
Na 40 jaar is de huidige tramvloot grotendeels aan vernieuwing toe. Een deel van deze 46 trams werd gereviseerd en zal nog enige tijd kunnen blijven rijden. De overgrote meerderheid van de huidige vloot zal evenwel in de loop van de komende twee jaar worden vervangen door gloednieuwe CAF-trams. De nieuwe CAF-trams zullen evenwel pas rond de jaarwisseling in exploitatie kunnen. Het personeel van De Lijn, zowel chauffeurs als technici, dient eerst de benodigde opleidingen te krijgen. Tevens moet er nog goedkeuring komen om de nieuwe tram in dienst te nemen op het eigen tramnet, nadat de laatste testen op eigen bodem zijn uitgevoerd.

WEETJE: de nieuwe Kusttrams zijn in totaal 10 centimeter smaller dan de huidige voertuigen door de keuze voor standaardbreedte 2,4m. Dat betekent 5 centimeter minder aan elke zijde, wat nog steeds een goede toegankelijkheid garandeert dankzij de kleine rubberen verbredingen aan de opstappen. De perrons zullen in een latere fase op de smallere trams worden aangepast. Zolang de huidige trams en nieuwe trams beiden op het net rijden, behouden de nieuw tramvoertuigen de rubberen verbredingen.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.