Home > Multinational bijt in het Zilte zand voor kleine KMO uit Knokke-Heist.

Multinational bijt in het Zilte zand voor kleine KMO uit Knokke-Heist.

Geschreven op 10 mei 2021 om 12:10 door Mario De Wilde

Invest-Mobile uit Knokke-Heist bouwde de voorbije jaren een stevige reputatie en expertise op in het ontwikkelen en verhuren van kleine golfkarren (elektrische citymobiels). Meer en meer kwam de vraag vanuit hun klantenbestand waarom ze zelf geen eigen merk ontwikkelden. De vele vragen en hun ervaring dreef hen ertoe om de voorbije jaren in alle stilte hun eigen elektrische citymobiel te ontwikkelen. Dit gebeurde in samenwerking met en team binnenlandse en buitenlandse ingenieurs en juristen . Deze laatsten plozen nauwgezet de complexe Europese wetgeving uit. Een schijnbaar minuscuul detail in deze wetteksten over het hoofd zien, kan bij een dergelijk project tot desastreuze gevolgen leiden.

Het resultaat wordt een elektrische golfkar (citymobiel) die overal in Europa op de openbare weg wordt toegelaten. Daarnaast is het eveneens de bedoeling om potentiële klanten transparant te informeren omtrent deze wetgeving. Jammer genoeg ontbreekt de kennis van deze regelgeving nog steeds bij sommige bevoegde instanties in heel Europa. Ze kozen voor een originele naam. Een naam die verwijst naar de zeelucht, het zoute zeewater en de Z van het Zoute: ZILT. (Amerikaanse scheikundigen vonden een manier om een elektrische stroom op te wekken door zout water over laagjes roestig ijzer te laten stromen).Deze vondst was het vonkje om het logo te ontwerpen. Dit bestaat uit de naam en een verticale bliksemschicht. De naam en het logo werden gedeponeerd in de categorie elektrische voertuigen. Tot zover ging alles goed.

Dan komt het nieuws dat motorgigant Opel Automobile Gmbh zich verzet tegen het logo. Ze argumenteren dat de bliksemschicht van ZILT voor verwarring kan zorgen met het logo van Opel. Opel Automobile Gmbh doet namelijk ook ontwikkeling in elektrische voertuigen. Het Europese Merkenbureau sprak zich nu uit in het voordeel van ZILT. Opel tekende beroep aan tegen deze uitspraak en volgde een reeks van uitspraken in het voordeel van ZILT waartegen Opel steevast, telkens met andere argumenten, in beroep ging. Na een dure procedure strijd van vele jaren legde Opel Automobile Gmbh zich neer bij de laatste beslissing van het Europees Merkenbureau. ZILT is als merknaam met haar logo definitief geregistreerd in de Europese Unie. Dit is alvast een schoolvoorbeeld hoe geprobeerd werd om, kleine lokale, bedrijven onder druk te zetten om op die manier hun expansie af te remmen.

 

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.