Home > Mon Dada en Barias: UNIZO West-Vlaanderen koos beste beloftevolle KMO én KMO van het Jaar

Mon Dada en Barias: UNIZO West-Vlaanderen koos beste beloftevolle KMO én KMO van het Jaar

Geschreven op 15 oktober 2021 om 09:52 door Mario De Wilde

UNIZO West-Vlaanderen ging op zoek naar dé beloftevolle KMO van het Jaar en dé KMO van het Jaar 2021. Uit de drie finalisten per categorie werd tijdens de verkiezingsshow in het concertgebouw in Brugge bekend gemaakt dat Mon Dada de titel van Beloftevolle KMO van het Jaar in de wacht sleept en Barias de winnaar is in de categorie KMO van het Jaar. “Een bekroning op hun werk”, zegt Robert Schaut, directeur a.i. van UNIZO West-Vlaanderen.

Na een grondige analyse en doorlichting van alle ingediende dossiers koos de jury per categorie drie finalisten. Voor de categorie Beloftevolle KMO van het Jaar waren dat Keypoint, Mon Dada en La Fleur Rouge. Voor de categorie KMO van het Jaar mochten Studiebureau Jonckheere, Barias en Outdoor Wood Concepts meedingen naar de titel. Na een bedrijfsbezoek bij de 3 finalisten van KMO van het Jaar en 3 pitches van de finalisten in de categorie beloftevolle, koos de jury uiteindelijk de twee winnaars. Verschillende criteria waaronder innovatie, (ambitie voor) internationaal ondernemen, personeelsbeleid, financieel beleid, energie & milieu, ondernemingszin, marketing & communicatie werden beoordeeld.

Mattias Dessein, regiodirecteur West-Vlaanderen voor Liantis, was voorzitter van de jury: “Het was helemaal niet simpel om drie finalisten te selecteren, laat staan een winnaar. Er werden heel wat goeie, grondige dossiers ingediend. Die drie finalisten in iedere categorie moesten ons dan tijdens een bedrijfsbezoek of pitch overtuigen waarom zij de titel verdienden. Ook dat was niet gemakkelijk, maar uiteindelijk zijn we blij met de winnaars.”

Robert Schaut, directeur a.i. van UNIZO West-Vlaanderen, is verheugd met het aantal ingediende dossiers. “Deze wedstrijd doet ons telkens de mond openvallen”, zegt Robert. “Familiebedrijven en kleine KMO’s zijn bedrijven die niet vaak in the picture staan, maar voor een enorme rijkdom staan en ook internationaal vaak goed scoren. Hoog van de toren blazen zit niet in de West-Vlaamse aard, maar die erkenning verdienen ze wel. Die erkenning willen we hen dan ook geven via deze uitreiking”, besluit Robert Schaut.

Vanaf zaterdag 16 oktober om 12 uur start voor het grote publiek de stemming op de favorieten op www.unizokmovanhetjaar.be. De winnaars stoten door naar de Nationale finale waar uiteindelijk dé winnaar verkozen wordt op woensdag 24 november. Dat zal doorgaan op het UNIZO topseminar in Brussels expo.

Winnaar beloftevolle KMO van het Jaar – Mon Dada uit Zwevegem
Het verhaal van Mon Dada begint in een klein appartement in New York City. Daar had Pauline een visie op haar ideale merk. Ze combineerde volledig natuurlijke producten met een doordacht design, een lage ecologische voetafdruk en een geweldige klantenervaring. Gemotiveerd om deze visie tot leven te brengen, startte ze Mon Dada. En zo ging Pauline op zoek naar haar eerste product: een volledig natuurlijke geurkaars. Geïnspireerd door de betonnen stad en geobsedeerd door vakmanschap, begon ze ook haar eigen betonnen potten te maken voor de kaarsen. En dat alles in dat kleine appartement in New York. Pauline noemde het vlaggenschip van Mon Dada toepasselijk ‘The Urban Collection’. Elk exemplaar is uniek in grootte, ontwerp en volume.

Na een korte tijd besloot Pauline om haar merk naar haar thuisland België te brengen, waar Mon Dada’s nummer één fan ook gekend als “Mom Boss” het team vervoegde. Nu maken Pauline en haar moeder de kaarsen en potten thuis in België. Vandaag is Mon Dada een echt familiebedrijf

Hun missie is om luxueuze en volledig natuurlijke lifestyleproducten aan te bieden, zo milieuvriendelijk mogelijk, zonder toegevingen te doen op het vlak van design. Ze geloven dat natuurlijke geuren een dagelijkse luxe moeten zijn en ons leven echt moeten verbeteren. Ze zijn een eco-bewust bedrijf en kiezen voor het gebruik van recycleerbare of herbruikbare verpakkingen en verzendingsmaterialen. Mon Dada streeft ernaar zo min mogelijk plastic te gebruiken.

Winnaar KMO van het Jaar – Barias uit Roeselare
Chris Mullie, zaakvoerder van Barias, vertelt steeds met passie over zijn ondernemersverhaal. Als kleine jongen hielp hij zijn vader op het landbouwbedrijf. Toen hij in de winkel kwam, vroeg hij zich steeds af waarom zulke mooie landbouwproducten telkens zo lelijk en amateuristisch werden verpakt. Het zaadje was geplant. Enkele jaren later ontkiemde dat zaadje en kreeg het de naam Barias. Vrij snel na de oprichting kreeg Chris het vreselijke nieuws dat zijn bedrijf volledig afgebrand was. Hij bleef echter niet bij de pakken zitten en ging meteen weer aan de slag, in het zolderkamertje van zijn huis. Jaren later plukt hij nog de vruchten van zijn doorzettingsvermogen, want Barias groeit en blijft groeien. En Chris is nog niet meteen van plan om ermee op te houden.

Barias helpt bedrijven met het verpakken en stockeren van hun gekoelde voedingsproducten zodat ze tijdig, snel, flexibel en efficiënt hun product kunnen vermarkten en hun verkoop stimuleren. Hun identiteit, bestaansreden is oplossingen bieden aan producenten om hun gekoelde voeding consumentenproof te maken. Dit kan dankzij hun verregaande specialisatie en diversificatie in co-packing en handling. Hun kennis, flexibiliteit en snelheid maakt het mogelijk om in te spelen op de snel veranderende markt en het bijhorende consumentengedrag. Zo kunnen ze mensen wereldwijd een goede eet- en levenskwaliteit bieden.

 

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.