Home > Mobiliteitsplan in Waregem zorgt voor helft minder verkeer in schoolomgevingen

Mobiliteitsplan in Waregem zorgt voor helft minder verkeer in schoolomgevingen

Geschreven op 31 oktober 2023 om 07:20 door Mario De Wilde

De belangrijkste doelen uit het mobiliteitsplan van het centrum in Waregem zijn bereikt. Dat blijkt uit analyse van de ongevallencijfers en de verkeersstromen in de stad. Dankzij enkele maatregelen die werden ingevoerd in oktober 2020 is het verkeer aan de schoolpoorten in de Processiestraat en Keukeldam gehalveerd en zijn er opvallend minder ongevallen met zwakke weggebruikers binnen de ring. Bovendien zijn de verkeersstromen in het kernwinkelgebied niet gedaald. De maatregelen blijven dus van kracht en de volgende fase van het mobiliteitsplan kan worden voorbereid.

Met het mobiliteitsplan voor het centrum wil de stad de verkeersoverlast, luchtverontreiniging en het aantal ongevallen in onze stad drastisch terugschroeven. Daarom werden vanaf oktober 2020 enkele verkeersmaatregelen uitgerold. In functie van een veiligere schoolomgeving rond het Heilig-Hartcollege werd in de Marcel Windelsstraat eenrichtingsverkeer ingevoerd van de Stationsstraat tot aan park Baron Casier. De schoolomgeving van het OLV Hemelvaartinstituut werd veiliger gemaakt door de fameuze knip op de Markt, daar is geen doorgaand verkeer meer mogelijk vanuit de Stationsstraat en Stormestraat richting Keukeldam.

Minder en veiliger verkeer binnen de ring
De maatregelen hebben hun doel niet gemist. Uit metingen van de verkeersstromen blijkt immers dat het doorgaand verkeer in beide schoolomgevingen met minstens de helft gedaald is. In de ongevallencijfers van de politie zien we binnen de ring een halvering van het aantal ongevallen met zachte weggebruikers. Een bijkomend doel van het mobiliteitsplan was om het doorgaand verkeer voor een deel te verleggen naar de ring, dat is ook gelukt. Ondanks de toename van het verkeer op de ring zijn er geen noemenswaardige stijgingen in het aantal ongevallen op de ring. Bij handelaars leefde de vrees dat de verkeersstromen in het kernwinkelgebied zouden verminderen door de verkeersmaatregelen uit het mobiliteitsplan. Die vrees blijkt onterecht, we meten in bijvoorbeeld de Stationsstraat zelfs een lichte toename van het verkeer.

Floating car data
Om het effect van de maatregelen uit het mobiliteitsplan te kunnen meten, verzamelde de verkeersdienst de voorbije jaren cijfers over de verkeersstromen dankzij de ingebouwde GPS-systemen in 15 populaire automerken. We vergeleken daarvoor de cijfers van 1 september tot 31 december 2019 (voor de maatregelen van kracht waren én voor er sprake was van de coronacrisis) met die van 1 september tot 31 december 2022 (maatregelen al een hele tijd van kracht en coronacrisis helemaal voorbij).

De volgende fase
Na deze positieve evaluatie kunnen de geldende maatregelen uit het mobiliteitsplan behouden blijven en kunnen de volgende acties worden voorbereid. Zo komen er in de Jozef Duthoystraat en Desselgemseweg voorsorteerstroken om linksaf te gaan op de Expresweg. Daarnaast is er de geplande heraanleg van de Rooseveltlaan en op termijn worden enkele straten heringericht als leefstraten.

Overal 30 binnen de ring vanaf maandag 6 november
De komende jaren blijven we met het mobiliteitsplan inzetten op een betere doorstroming, een fietsvriendelijker centrum, verkeersveilige woon-en winkelomgevingen en bredere/betere voetpaden. Vanaf maandag 6 november wordt de maximumsnelheid daarom in zowat alle straten binnen de Ring 30 kilometer per uur. De invoering van deze verlaagde maximumsnelheid stond al in het mobiliteitsplan, maar is ook een van de speerpunten in het Vlaamse Verkeersveiligheidsplan 2021-2025.

Je leest alles over het mobiliteitsplan op www.waregem.be/mobiliteitsplan.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.