Home > Mini-onderneming Taste of Culture wint de provinciale West-Vlaamse finale en stoot door naar Vlaanderen

Mini-onderneming Taste of Culture wint de provinciale West-Vlaamse finale en stoot door naar Vlaanderen

Geschreven op 14 maart 2019 om 15:39 door Mario De Wilde

Mini-ondernemingen zijn kleine bedrijven die door jongeren worden opgericht binnen een schoolcontext. Aan inventiviteit geen gebrek dit jaar! Jongeren zijn opvallend knap in het bedenken van sterke unieke concepten voor hun onderneming, met aandacht voor people, planet en profit. Daarnaast slagen velen erin unieke USP’s uit te spelen waardoor ze zich moeiteloos onderscheiden van de concurrentie. Volgende West-Vlaamse Vlajo-teams werden geselecteerd voor de West-Vlaamse Vlajo-finale ‘Dé Mini-onderneming van het Jaar | 2019’:

3Côté: deze jongeren hebben als missie het samenbrengen van verschillende generaties door samen te breien. De gezellige woensdagnamiddagen zorgen enerzijds voor fijne verhalen en anderzijds voor een leuk handgebreide collectie die verkocht worden.
All4You: de fijne samenwerking tussen de mini-onderneming en een klas uit het buitengewoon onderwijs resulteert in een gepersonaliseerde productlijn waar beide partijen terecht fier op zijn.
Fire in a Bottle: vanuit de zero-waste-gedachte zet dit team volop in op de circulaire economie. Zowel het kaarsenglas als de was worden ingezameld en samengebracht tot een nieuw hedendaags product.
Ralph De Vis: deze jongeren wilden kost wat kost hun eigen merk releasen. Dit doen ze aan de hand van truien waarbij ze volop inzetten op free-wear en ecologisch verantwoorde productie.
Taste of Culture: vanuit hun eigen ervaringen besloten de mini-ondernemers om culturen bijeen te brengen en zo het respect voor de ‘buitenlanders in België’ te verhogen. Daarom ontwikkelden ze hun unieke kookboek waarvoor ze samenwerken met gekende Brugse food-specialisten. (foodblogster Ellen Charlotte Marie en Kristof Deprez van De Mangerie) Want wat brengt mensen nu makkelijker bijeen dan eten…?

De West-Vlaamse jury, bestaande uit vertegenwoordigers van BNP Paribas Fortis, Voka, BNY Mellon, Deloitte, JCI en de provincie West-Vlaanderen bestudeerden de businessplannen, beluisterden de projectvoorstellingen en ze vuurden vragen af op de miniondernemers. Uiteindelijk koos de jury ervoor om volgende team naar de Vlaamse finale door te sturen: Taste of Culture uit school Sint-Franciscus Xaveriusinstituut Brugge. Ze prezen deze minionderneming omwille van hun grote marktpotentieel en hun unieke concept van maatschappelijke verbondenheid. De Vlaamse finale vindt plaats op woensdag 24 april te Brussel. Daar neemt Taste of Culture het op tegen de finalisten uit de andere provincies. De Vlaamse winnaar mag deze zomer naar het Europese event ‘Company of the Year’ van JA Europe in Rijsel, van 3 tot 5 juli.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.