Marthe Spenninck uit Poperinge en Brecht Berteloot uit Roeselare genomineerd voor de Klasseprijs
De longlist voor de Klasseprijs, een deelprijs van de Vlaamse Scriptieprijs, is bekend. Twee van de West-Vlaamse genomineerden zijn Marthe Spenninck uit Poperinge en Brecht Berteloot uit Roeselare. Met de wedstrijd wil de organisatie sterke scripties redden van hun lot uit het digitaal archief door ze onder de aandacht te brengen van de pers. Hiervoor moeten de afstuderende studenten een journalistiek artikel schrijven over hun thesis. De bedoeling is om hun lijvige werk begrijpbaar te maken voor het brede publiek. De Klasseprijs gaat binnen de Vlaamse Scriptieprijs op zoek naar de sterkste scripties over onderwijs. Een voorstelling van beide West-Vlaamse genomineerde jongeren.
Marte Spenninck uit Poperinge
Marte Spenninck, recent afgestudeerd als kleuterleerkracht aan de Hogeschool West-Vlaanderen, is genomineerd voor de Klasseprijs met haar thesis waarin ze denkroutines bij kleuters onderzocht. Met deze deelprijs bekronen SciMingo vzw en Klasse binnen de Vlaamse Scriptieprijs thesissen over onderwijs. In haar thesis onderzocht Marte Spenninck (25) uit Poperinge het gebruik van denkroutines bij kleuters. Deze bestaan uit eenvoudige vragen, stappen en strategieën die kinderen ondersteunen bij het ontwikkelen van vaardigheden zoals kritisch denken, creativiteit en probleemoplossend vermogen. Spenninck ontdekte dat visuele ondersteuning, herhaling en duidelijke stappen essentieel zijn voor succes. Haar onderzoek toont ook aan dat denkroutines niet alleen het leerproces van kleuters ondersteunen, maar ook leerkrachten helpen bij het begeleiden van een rijker en bewuster leerproces. Haar onderzoek heeft haar een plek op de longlist van de Klasseprijs geleverd, waar ze kans maakt op een prijs ter waarde van 1.500 euro.
Brecht Berteloot uit Roeselare
Brecht Berteloot, recent afgestudeerd van de opleiding Taal- en letterkunde aan de KU Leuven, is genomineerd voor de Klasseprijs met hun thesis waarin die Guido Gezelles revolutionaire lesaanpak bestudeerde. Met deze deelprijs bekronen SciMingo vzw en Klasse binnen de Vlaamse Scriptieprijs thesissen over onderwijs. In de Vlaamse literatuur is dichter Guido Gezelle geen onbekende, maar ook als leerkracht liet hij diepe sporen na in het onderwijs. In hun thesis belicht Brecht Berteloot (23) uit Roeselare Gezelles praktijkgerichte en inspirerende lesmethode, waarin creativiteit en taalbeleving centraal stonden. De onderwijsstijl die hij introduceerde was revolutionair: door zijn leerlingen uit te dagen met complexe oefeningen, bereikte Gezelle een niveau van diepgang en creativiteit dat zijn tijd ver vooruit was. Volgens Berteloot blijft hij een voorbeeld van hoe onderwijs meer kan zijn dan kennisoverdracht: een bron van intellectuele en spirituele groei. Hun onderzoek heeft hen een plek op de longlist van de Klasseprijs geleverd, waar die kans maakt op een prijs ter waarde van 1.500 euro.