Lichtervelde maakt werk van nieuw mobiliteitsplan. Vooral omgeving station krijgt prioriteit
Lichtervelde pakt uit met de opmaak van een nieuw mobiliteitsplan. Het vorige dateert ook al van zo’n acht jaar geleden. Intussen zijn er nieuwe woonwijken bijgekomen en projecten gerealiseerd zoals het OC De Schouw en de tunnel aan het station. De parking van het station staat vaak overvol, waardoor de pendelaars hun auto parkeren in de omliggende straten. Zo’n 75 procent zijn auto’s van buiten Lichtervelde. Het gemeentebestuur vond het hoog tijd voor een herziening van het mobiliteitsplan. Vooral de verkeersveiligheid voor fietsers en de situatie aan het station worden herbekeken. Ook toekomstige veranderingen door de aanleg van de F32 fietssnelweg tussen Brugge en Roeselare en het streefbeeld van Infrabel om de overwegen te sluiten, zullen een invloed hebben op de mobiliteit. In overleg met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), De Lijn, NMBS, Infrabel, en de provincie werd een evaluatie gemaakt. De gemeente vertrekt vanuit vier standpunten om een nieuw mobiliteitsplan op te stellen. Ten slotte wil de gemeente ook het zwaar verkeer beperken. Voornamelijk in de Zwevezelestraat en de Koolskampstraat moeten er maatregelen komen. Lichtervelde hoopt het nieuwe plan in 2020 af te hebben om het daarna gefaseerd uit te werken.