Klinken op het historisch Sint-Pietersbrugje in Moen
Gisteren werd de Sint-Pietersbrug vlakbij het kanaal Bossuit-Kortrijk in Moen (Zwevegem) weer opengesteld. Het brugje dateert van de 19de eeuw en werd door De Vlaamse Waterweg nv grondig gerestaureerd. Fietsers en wandelaars kunnen voortaan weer genieten van het brugje, dat haar historische groene kleur terugkreeg.
Historische studie
De Sint-Pietersbrug aan de oude arm van het kanaal Bossuit-Kortrijk is één van de mooiste plekjes van Zwevegem. Het brugje dateert van 1892 en is een beschermd monument. Het is een zeldzaam geworden exemplaar van een ijzeren hefbrug met een open vakwerkconstructie die ooit manueel werd bediend. Om met de restauratie van start te kunnen gaan, werd een uitgebreide historische studie uitgevoerd. Het originele plan uit 1892 was hierbij een waardevolle bron. Op basis van de resultaten bepaalde het agentschap Onroerend Erfgoed de voorwaarden waaraan de restauratie moest voldoen. “De Sint-Pietersbrug aan de oude arm van het kanaal Bossuit-Kortrijk is één van de mooiste plekjes van Zwevegem”, zegt Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele. “Het als monument beschermde brugje dateert van 1892 en is een zeldzaam geworden exemplaar van een ijzeren hefbrug met een open vakwerkconstructie. Ooit werd het manueel bediend. Ik ben dan ook blij dat het agentschap Onroerend Erfgoed en de Vlaamse Waterweg nv hun expertise bundelden om tot dit mooie resultaat te komen.”
Echt vakmanschap klink je met verstand
De restauratiewerken zijn gestart in maart 2019 en iets meer dan een jaar later staat het brugje er nu weer. Letterlijk, want het brugje moest gedemonteerd worden om het naar het atelier te kunnen brengen. Daar werd het zorgvuldig gereinigd en gezandstraald. “Ik ben zeer blij dat de brug weer open kan, zeker in deze bijzondere, drukke wandel- en fietsperiode”, aldus Marc Doutreluingne, burgemeester van Zwevegem en tevens bevoegd voor Onroerend Erfgoed. “Een blikvanger in moeilijke tijden! De plechtige opening volgt wellicht in september”, voegt Doutreluingne eraan toe. In samenspraak met het agentschap Onroerend Erfgoed bekeek De Vlaamse Waterweg nv per onderdeel of het behouden kon worden of aan vervanging toe was. De onderdelen werden maximaal volgens de kunst van het vakmanschap manueel geklonken. Maar liefst 1.000 klinknagels zitten verwerkt in de brug! De onderdelen van de brug kregen ook een beschermende verflaag.
Die beschermende verflaag is opvallend. De Sint-Pietersbrug werd namelijk geschilderd in Brunswick-groen, de oorspronkelijke kleur. Dat zal voor heel wat voorbijgangers even opkijken zijn, maar zo zag het er meer dan honderd jaar geleden ook uit. De Vlaamse Waterweg nv en agentschap Onroerend Erfgoed streefden er samen naar om zoveel mogelijk historische elementen te bewaren. Zo werden ook de originele kasseien aan de brug en voetpaden gerecupereerd en opnieuw geplaatst. De oude geleidingen, die de schepen richting de brug leidden, waren verweerd en werden vernieuwd net zoals het hout van het brugdek.
Knelpunt wordt knooppunt
“We investeerden 600.000 euro om de Sint-Pietersbrug in haar oude glorie te herstellen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “In Zwevegem wachten ze al lang op deze investering. We zijn dan ook blij met dit resultaat. Bovendien zal het brugje opnieuw deel uitmaken van het fietsknooppuntennetwerk. Zo vormt ze als vanouds zowel voor de inwoners van Zwevegem als de vele fietstoeristen een bijzonder baken in het landschap.”
Foto De Schepper Jo