Kijk. Jan De Smedt & De Grote Luxe pakte Beernem in met een heerlijk warm muzikaal bad
Jan De Smedt, nu al een legende, kwam met zijn ‘Grote Luxe’-gevolg naar Beernem en jawel, het was voor een uitverkocht cultureel centrum een luxe om er bij te mogen zijn. Wat gedurende twee uur lang op het podium werd getoverd, deed denken aan een heerlijke nostalgische revue-avond met aan boord een muzikale bemanning die de perfectie benaderde. In een tijdperk dat we het moeten doen met makkelijke (en niet altijd geslaagde) flutcovers en nietszeggende bindteksten, schaalverkleining met één playbackende artiest en (ja, mijnheer we kunnen niet anders) besparingsoverwegingen was deze show een heerlijke verademing. Jan De Smedt kennen we genoeg als een muzikale tienduizendpoot maar anno 2023 neemt hij zeven rasmuzikanten mee. Het resultaat is een ronduit wervelend concert waarbij de al gezegende muzikanten (lees, Les Guitares Magiques) de frisse jeugdigheid van The Bonnie Blues fraai van een muzikale repliek dienen. Af en toe wordt er tijdens de show geput uit het rijke oeuvre van De Nieuwe Snaar en wat doet het zalig aan om ‘Mockingbird Hill’, het heerlijk humoristisch ‘Liesje’s Poesje’ (het origineel en muzikaal steekspel tussen Jan en de harmonieuze samenzang van The Bonnie Blues), ‘Bwana Kitoko’ en ‘In de Hemel is geen Dylan’ als afsluiter. Topentertainment van sublieme aard. Waarom je nu al een kaartje moet kopen voor het concert in de Brugse stadsschouwburg (zondagnamiddag 7 april 2024)? Op het podium is en blijft Jan De Smedt heer en meester maar wat hij meebrengt, benadert de perfectie. Wij waren er echt weg van….
2023 is het jaar waarin Jan De Smet (zangermuzikant: o.a. ex-De Nieuwe Snaar) zijn zeventigste sorry, tweede keer zijn 35ste) verjaardag viert. Het is voor hem dus ook een Grote Luxe (vandaar de titel!) om dit op diverse podia te kunnen/mogen doen met een schare uitgelezen muzikanten en zangeressen die een zeer eclectisch muzikaal programma beheersen.
The Bonnie Blues (Nele Paelinck, Laura vanden Heede en Juno Kerstens) zijn naast gedreven muzikantes op viool, accordeon, gitaar, cello en contrabas ook nog “meesteressen” in de harmonieuze en swingende vocale drieklank.
Les Guitares Magiques (Raf Timmermans, Gijs Hollebosch en Mathias Moors) hebben daarentegen weinig zangambities, maar zijn “meesters” in het bespelen van stuk voor stuk authentieke (soms exotische) snaarinstrumenten (dobro, lapsteel, ukulele, Hawaïaanse gitaar, tiple, Taropatch, etc.).
De bijna legendarische Stoy Stoffelen (drums en percussie) is en blijft de ritmische rots in de branding. Zo’n octet is dus meteen ook muzikaal een Grote Luxe.
En ondertussen is het ook weeral 10 jaar geleden dat de liedjes van De Nieuwe Snaar op de Vlaamse en Nederlandse podia te horen waren. Met een orkest als dit is het dan ook een Grote Luxe om, naast het nieuwe luxerepertorium, ook een uitgelezen deel van dit muzikale erfgoed eindelijk nog eens live te kunnen meemaken.
Het Grote Luxe-octet verdient of verdiende zijn muzikale sporen bij o.a. Kris De Bruyne, Flip Kowlier, School is Cool, Olla Vogala, De Nieuwe Snaar, Lady Angelina, RVHG en de Centimeters, Handkerchief, Smartschade, Lieven Tavernier, Les Talons Gitans, Hugo Matthyssen en de bomen, Kapitein Winokio, Guido Belcanto e.v.a.
Bij benadering zullen er ongeveer 108 “Nieuwe” Snaren aanwezig zijn op een 18-tal (akoestische) instrumenten!