Home > In Grote Kemmelbeek in Reningelst grote hoeveelheid pesticidemiddel oxamyl ontdekt

In Grote Kemmelbeek in Reningelst grote hoeveelheid pesticidemiddel oxamyl ontdekt

Geschreven op 15 mei 2026 om 08:14 door Mario De Wilde

Mensen of bedrijven blijven maar roekeloos vergiftigde producten achterlaten. In de Grote Kemmelbeek in Reningelst is zopas een vervuiling met oxamyl gemeten en dit tot wel 2.000 keer de toegelaten hoeveelheid. Het pesticide tegen kleine wormpjes is al enkele jaren verboden. Boeren gebruikten het lange tijd om hun aardappelen, groenten, fruit en sierteelt te beschermen maar het product is giftig voor mens en dier. Gewone mensen mochten het nooit gebruiken en sinds 2023 is het pesticide ook verboden voor landbouwers in Europa. De provincie West-Vlaanderen laat in een bericht aan alle landbouwers in de buurt weten dat er bij het meetpunt in Reningelst 2.000 keer meer oxamyl is gemeten dan toegelaten. “Het gaat om 232 microgram per liter, terwijl er maar 0,12 microgram per liter in het water mag zitten”, stelde Lieven Stubbe van Natuurpunt vast.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.