Home > Ichtegem zet alles in op een digitale toekomst

Ichtegem zet alles in op een digitale toekomst

Geschreven op 7 juli 2021 om 09:16 door Mario De Wilde

Het lokaal bestuur van Ichtegem maakt verder werk van de vereenvoudiging en digitalisering van haar dienstverlening. Zo kunnen inwoners sinds 1 juli 2021 een inname van het openbaar domein (straten, pleinen, voetpaden, parkeerplaatsen) naar aanleiding van werken, bij een verhuis of andere activiteiten, aanvragen via een eenvoudig en toegankelijk online systeem. “Wie een deel van het openbaar domein in onze gemeente wil innemen, moet daar steeds een vergunning voor aanvragen bij het lokaal bestuur”, vertelt burgemeester Jan Bekaert. “Dit kan gaan om bijvoorbeeld het plaatsen van parkeerverbodsborden voor een verhuis, een container of een stelling”.
“We maken verder werk van de digitalisering van onze dienstverlening. Sinds 1 juli 2021 kan een dergelijke inname van straten, pleinen, voetpaden, parkeerplaatsen,… naar aanleiding van werken, bij een verhuis of andere activiteit, aangevraagd worden via onze website: www.ichtegem.be/inname-openbaar-domein. Tot voor kort kwamen de aanvragen via e-mail bij onze diensten binnen. Via het nieuwe platform komt alles gecentraliseerd binnen en kunnen we de aanvragen veel vlotter en efficiënter verwerken”.
Vlot aangevraagd van bij jou thuis
“Vanaf nu kan je vlot en eenvoudig van bij jou thuis een aanvraag indienen”, gaat de burgervader verder. “De vergunning zelf, die zal de burger na betaling binnen de kortste keren in z’n mailbox terugvinden!”
Tijdelijke parkeerkaart
“Met de introductie van ons digitaal aanvraagsysteem, voegen we ook het systeem van de ‘tijdelijke parkeerkaart voor een inname van parkeerplaatsen binnen een blauwe zone door werken’ in”, weet Jan Bekaert. “Deze parkeerkaart geeft de mogelijkheid om te parkeren in een blauwe zone, zonder het leggen van de parkeerschijf, maar geeft geen recht op een specifieke parkeerplaats. Ook deze kan je vanaf nu dus online aanvragen”.
Doe je aanvraag tijdig
“Het blijft wel belangrijk om de aanvragen tijdig in te dienen”, geeft de burgemeester nog mee. “Zo moet een inname van het openbaar domein voor het uitvoeren van werken uiterlijk 5 werkdagen op voorhand aangevraagd worden. Wie een volledige weg wil afsluiten, moet dat 14 werkdagen op voorhand aanvragen. En uiterlijk 3 werkdagen op voorhand doe je je aanvraag voor een parkeerverbod of een tijdelijke parkeerkaart”.
“We zijn ervan overtuigd dat dit nieuwe systeem een tijdsbesparing voor zowel onze medewerkers als onze inwoners zal opleveren. Inwoners die digitaal niet zo goed uit te voeten kunnen, mogen ons steeds telefonisch contacteren of langskomen aan het onthaal zodat we de aanvraag samen kunnen uitvoeren”, besluit Jan Bekaert.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.