Havens van Antwerpen en Zeebrugge starten onderhandelingen
De havenbesturen van Antwerpen en Zeebrugge hebben groen licht gegeven voor het opstarten van onderhandelingen met het oog op een (gefaseerde) opbouw van een mogelijke fusie tussen de twee havens. Deze beslissing werd genomen op basis van de bevindingen van een complementariteits- en robuustheidsonderzoek dat werd uitgevoerd door het externe consultancybureau Deloitte en Laga.
Complementariteitsonderzoek
Sinds begin 2018 voeren de havenbesturen van Antwerpen en Zeebrugge constructieve gesprekken met het oog op intensievere samenwerking. Deze gesprekken vormden de aanleiding voor het gunnen van een gezamenlijk economisch complementariteits- en robuustheidsonderzoek aan het consultancybureau Deloitte en Laga. In dit onderzoek werden (1) de lopende vormen van samenwerking geëvalueerd, (2) werd de mogelijke meerwaarde rond alle mogelijke vormen van samenwerking tot en met een economisch geïnspireerde fusie voor beide havens geobjectiveerd en (3) werden passende potentiële bestuursscenario’s verkend. Het havenbelang en de synergievoordelen tussen beide havens stonden in dit onderzoek steevast voorop.
Bevindingen Deloitte en Laga
Het onderzoeksrapport van Deloitte en Laga stelt dat lopende samenwerkingen tussen beide havens weinig impact hebben omwille van bestaande concurrentie, een te beperkte scope en weinig engagement. Beide havens zijn echter in hoge mate complementair en delen dezelfde externe uitdagingen. Verregaande samenwerking, zo geeft Deloitte aan, maakt beide havens robuuster op bestaande domeinen, verankert werkgelegenheid en versterkt de rol in de regio en bij uitbreiding internationaal. Verregaande samenwerking laat daarenboven toe sneller en beter in te spelen op toekomstige uitdagingen zoals schaalvergroting, energietransitie, innovatie en digitalisering. Ook het cliënteel van beide havens staat positief ten opzichte van verregaande samenwerking. Deloitte concludeert dat samenwerking enkel win-win oplevert voor beide havens indien ingezet wordt op verregaande integratie tussen beide havenbesturen. De bestuursmodellen van een holding of fusie werden daarom als enige weerhouden in het governance luik van de opdracht.
Opstart van onderhandelingen
Port of Zeebrugge en Port of Antwerp staan positief tegenover de bevindingen van het onderzoeksrapport en beide havenbesturen tonen bereidheid om onderhandelingen met het oog op een (gefaseerde) opbouw van een mogelijke fusie formeel op te starten. Verwachting is dat het gehele traject een doorlooptijd van 2 jaar zal kennen. Dirk De fauw, voorzitter van de raad van bestuur van de haven van Zeebrugge: “Wij zijn al enige tijd in gesprek met de haven van Antwerpen om te kijken hoe wij nauwer kunnen samenwerken met doel om elkaars havenplatformen te versterken. De ambitie van beide havenbesturen is om een ‘MAIN PORT VAN A tot Z’ te vormen dewelke ‘toekomstproof’ is. Op basis van het groeiende vertrouwen en de positieve bevindingen van het onderzoeksrapport, starten we de formele gesprekken met onze collega’s uit de Antwerpse haven op.” Schepen van de haven van Antwerpen Annick De Ridder: “Uit het onderzoek van Deloitte blijkt duidelijk dat beide havens in hoge mate complementair zijn en we voor gedeelde uitdagingen staan. Samen kunnen Antwerpen en Zeebrugge sneller en effectiever de haven van de toekomst worden door in te zetten op nieuwe domeinen, zijnde de energietransitie, innovatie en digitalisering. We starten formele fusiegesprekken met Zeebrugge op omdat we geloven dat we zo overslag, industrie en logistiek sterker aan onze eengemaakte haven kunnen verankeren en we nog meer dan vandaag de toegangspoort tot Europa worden.”
Over Port of Zeebrugge
Zeebrugge is in de wereld een voorname roll-on/roll-off en diepzeecontainerhaven met een jaarlijkse totale goederenoverslag van ruim 40 miljoen ton. Het is het aanbod van zowel intra-Europese als intercontinentale diensten dat van Zeebrugge een belangrijke toegangspoort maakt tot de Europese markten. Zeebrugge focust zich ook op de overslag van conventionele ladingen, vloeibaar aardgas, cruises en niet in het minst op de behandeling van nieuwe wagens en ‘high & heavy’-ladingen. Met jaarlijks 2,8 miljoen eenheden behoort de kusthaven tot de top van autohavens in de wereld. De kusthaven ontwikkelt zich ook als een voedingscluster. Als niet-industriële haven of ‘clean port’ is Zeebrugge de ideale locatie om bederfelijke voedingsladingen over te slaan. Verder biedt Zeebrugge dagelijks meer dan 20 intra-Europese diensten naar bestemmingen in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Scandinavië, de Baltische regio, Rusland en Zuid-Europa. Door dit uitgebreide aanbod van vrachtdiensten, intercontinentale containerdiensten, een binnenvaart-, spoor-en wegennetwerk is Zeebrugge de locatie bij uitstek voor het inplanten van Europese distributiecentra. Zeebrugge is dan ook meer dan louter een maritiem kruispunt; de Noordzeehaven groeide uit tot een ultramodern logistiek platform dat volledig ten dienste staat van de Europese en intercontinentale markten. De Maatschappij van de Brugse Zeehaven (M.B.Z.) is een NV van publiek recht, met de stad Brugge als hoofdaandeelhouder. Het bedrijf stelt 140 medewerkers te werk. Burgemeester Dirk De fauw is de voorzitter van de raad van bestuur en Joachim Coens is CEO en voorzitter van het directiecomité, dat de dagelijkse leiding verzorgt.