Home > Haven Oostende blikt terug op mooi jaar; invaarten stegen met 31.6%

Haven Oostende blikt terug op mooi jaar; invaarten stegen met 31.6%

Geschreven op 14 januari 2019 om 17:34 door Mario De Wilde

De Haven van Oostende mag terugblikken op een mooi jaar. De trafiekcijfers van 2018 liegen er niet om. Haven Oostende kan terugblikken op een mooi jaar. Het aantal invaarten steeg met 31.6% t.o.v. 2017, 5331 schepen kwamen Haven Oostende binnen in 2018.
Cruises
De 19 cruiseschepen brachten 7 211 passagiers naar Oostende. Haven Oostende mikt op de kleinere cruiseschepen uit het hogere marksegment. Onder andere twee gloednieuwe cruises kwamen Oostende aandoen deze zomer: Le Laperouse en het zusterschip Le Champlain.
General Cargo
1 562 000 ton werd verscheept in Haven Oostende. Dit is een stijging van 13,7% t.o.v. 2017. Vooral chemicaliën, zand en grind zaten in stijgende lijn. Deze cijfers zijn hoofdzakelijk te danken aan de hoogconjunctuur in de bouwsector.
Offshore
Met de bouw van het Rentel windpark was de REBO-terminal in 2018 druk bezet. Deze acyclische activiteit vraagt dat de cijfers met enige nuance geïnterpreteerd worden. In 2019 is de installatie van het windpark Northwester II gepland. Deze zal vanuit Oostende gebeuren, maar dan vooral via barges en minder vanop de terminal. 2020 wordt terug een topjaar voor de REBO-terminal met de bouw van het Seamade windpark. De verschillende onderdelen van de 58 windturbines van Siemens Gamesa komen toe in de voorhaven, worden gepre-assembleerd en daarna met installatieschepen naar zee gebracht. Aangezien nu al 5 windparken (274 turbines) in de Belgische wateren operationeel zijn, wint het onderhoud van de parken meer en meer aan belang. Deze structurele groei vertaalt zich in de 4 568 invaarten van ctv’s (crew transfer vessels) en de 96 invaarten van SOV’s (service operation vessels). Door te investeren in meer ligplaatsen, zorgt Haven Oostende ervoor dat de O&M (operations & maintenance) activiteiten tijdig kunnen uitbreiden.
2019
Met de beslissing om verder in te zetten op deze verschillende segmenten, kunnen meer inkomsten gegenereerd worden die meer investeringsmogelijkheden met zich meebrengen. In de voorhaven zal pro-actief ingezet worden op de verdere uitbouw van de O&M site. In de achterhaven zal de oprichting van Ostend Science Park ervoor zorgen dat de ontwikkeling van het wetenschapspark in Plassendale 1 in een stroomversnelling raakt. Verder zal Plassendale 1 actief gepromoot worden als landbank voor de circulaire economie, bulk en project cargo.

Haven Oostende
Haven Oostende zet in op continuïteit, groei en tewerkstelling binnen vijf pijlers: Blauwe Economie, Bulk & Project Cargo, Cruises & Ferries, Circulaire Industrie en de Visserijsector. Deze sectoren worden verder uitgebouwd op basis van twee fundamenten: prioriteitsstelling van veiligheid, gezondheid en milieu en als tweede het ondersteunen van innovatie en ontwikkeling

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.