Home > Grote tevredenheid bij de Kortrijkse bibliotheekgebruikers

Grote tevredenheid bij de Kortrijkse bibliotheekgebruikers

Geschreven op 10 april 2019 om 13:49 door Mario De Wilde

In het voorjaar van 2018 werd in gans Vlaanderen, net zoals in 2004 een grootschalig gebruikersonderzoek bij de openbare bibliotheken georganiseerd. Begin dit jaar werden de resultaten bekendgemaakt en blijkt het bibliotheekgebruik, ondanks de digitalisering, in de lift te zitten.

10% beter dan 2004

Zo ook in Kortrijk. Niet minder dan 1.200 volwassen bibliotheekgebruikers (10% van het aantal volwassen leden) hebben hieraan deelgenomen en hun mening over de werking van de Kortrijkse bibliotheken meegegeven. Opvallend is de uitermate grote tevredenheid bij de gebruikers over de dienstverlening door de medewerkers. Gemiddeld scoren we op hulpvaardigheid, vriendelijkheid, bekwaamheid en beschikbaarheid van het personeel 10% beter in vergelijking met de resultaten van 2004. Bovendien scoren we hierop hoger dan vergelijkbare centrumsteden. Ook de vernieuwing van een aantal buurtbibliotheken en de opfrissing van de hoofdbibliotheek werpt positieve vruchten af.

Suggesties

Over het algemeen zijn de bezoekers tevreden over de collectie, alleen de tevredenheid van het aantal e-boeken in vergelijking met vergelijkbare centrumsteden is ondermaats. Tot slot, een werkpuntje voor de toekomst : 38% is vragende partij om ’s avonds later open te zijn en suggereert om te investeren in inleverboxen om materialen tijdens de sluitingsuren in te leveren. Axel Ronse, schepen van Cultuur: “We bekijken de vragen van onze inwoners: later open zijn en inleverboxen na sluitingstijd. Ons bib team is fantastisch, dat wordt bevestigd door deze bevraging. We gaan de komende maanden na op welke manier we de bib ook wat kunnen verfraaien. Dit is echt de living van onze stad.”

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.