Home > Grondige renovatie van Bombardierbrug in Brugge gaat maandag van start

Grondige renovatie van Bombardierbrug in Brugge gaat maandag van start

Geschreven op 16 februari 2023 om 10:10 door Mario De Wilde

De Bombardierbrug in Brugge (ook bekend als Fietsersbrug Brugeoise) over het kanaal Gent-
Oostende wordt intensief gebruikt, met name door schoolgaand verkeer. De brug is aan een
grondige renovatie toe waardoor de brug vanaf 20 februari afgesloten wordt. Voor fietsers en
voetgangers wordt een omleiding voorzien. Deze tijdelijke situatie zal duren tot eind augustus.
Brugge is omgeven door water wat maakt dat auto-, fiets- en voetgangersbruggen belangrijk zijn
voor de ontsluiting van de stad. “We plannen aanzienlijke investeringen in de herbouw en renovatie
van verschillende bruggen, waaronder de Bombardierbrug. Voor de Bombardierbrug gaat het om een
investering van 1,3 miljoen euro”, vertelt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare
Werken. “Ik heb de ambitie om meer mensen aan het fietsen te krijgen en dat voor alle soorten
verplaatsingen van het werk, naar de school of de winkel. Door de Bombardierbrug te renoveren
zetten we onze ambitie kracht bij voor een vlotte mobiliteit naar en in de stad.”

De Vlaamse Waterweg nv zal het stalen brugdek renoveren, de betonnen onderdelen herstellen, de
wegdekbekleding en brugdekvoegen vernieuwen en twee nieuwe pijlers plaatsen onder de
uitkragende aanloophellingen die brugtrillingen zullen temperen. “Opnieuw een Brugse brug die onder handen genomen wordt”, steekt schepen Mercedes Van Volcem van wal. “Een opsteker voor fietsend Brugge, want de Bombardierbrug wordt veelvuldig gebruikt en verbindt Sint-Michiels, Assebroek en de binnenstad. Na ontwikkelingen in de dossiers rond de Steenbruggebrug, de Krakelebrug en de Kruispoortbrug, ben ik blij dat dit dossier ook aangepakt wordt. De fietsersbrug is al enige tijd aan een grondige renovatie toe”.
Omleiding voor fietsers en voetgangers
Om de werken vlot én veilig uit te voeren, wordt de brug vanaf 20 februari 2023 afgesloten voor alle
verkeer en dit tot vermoedelijk eind augustus 2023. Voor voetgangers en fietsers wordt een
omleiding voorzien via de Bargeweg (zie bijlage).
Tijdelijke onderbrekingen van de jaagpaden
Tijdens bepaalde uitvoeringsfases zal het jaagpad uit veiligheidsoverwegingen tijdelijk worden
afgesloten maar worden lokale omleidingen voorzien.
• Jaagpad linkeroever (Vaartdijkstraat)
Wanneer het jaagpad ter hoogte van de brug afgesloten wordt blijft de doorgang verzekerd via een
tijdelijk aangelegd fietspad langs de inrit van het VTI.
• Jaagpad rechteroever (Lappersfortstraat)

Voor het jaagpad op rechteroever blijft doorgang verzekerd via een lokale omleiding via de Baron
Ruzettelaan. De toegang tot het Edward Joossensplein is op deze momenten mogelijk via de
Lappersfortstraat (neem de afslag direct na het Q8-tankstation).
Demontage stalen brugdeel over het kanaal
Op 11 maart 2023 wordt het brugelement over het kanaal Brugge-Gent tijdelijk verwijderd voor
schilderwerken. Tijdens deze hijsoperatie zal het jaagpad op linker- en rechteroever van 6 uur ’s
ochtends tot 18 uur ’s avonds onderbroken zijn voor alle verkeer. De doorgang blijft echter
verzekerd via een omleiding die loopt via de Baron Ruzettelaan. Hermontage van het stalen brugdeel over het kanaal is voorzien in de tweede helft van juni 2023.

De werken worden uitgevoerd door Besix n.v. voor een bedrag van 1,3 miljoen euro (excl. btw). De
werken worden medegefinancierd door Europa

1 reactie

Roland Rotsaert
Geschreven op 2023-02-16 19:12:20
Uit te beschrijving van de uit te voeren werken blijkt niet dat de brug ook comfortabeler zal worden voor de fietsers. De op- en afritten liggen helemaal buiten het 'circuit' en met al de aangebrachte obstakels is bochtenwerk (en voor wie er voor het eerst komt wellicht ook zoekwerk) nodig om op de brug te raken. De twee 180°-bochten maken het gebruik van de brug nog meer onaantrekkelijk. Ik had gehoopt (of misschien zal dat effectief gebeuren of kunnen de plannen nog aangepast worden) dat de hellingen rechtdoor zouden lopen, met een vlak stuk in het midden, en goed zouden aansluiten op de fietspaden. Ik wacht ook al jaren op een rechtstreekse verbinding van deze brug met het station zodat het smal stuk fietspad langs de ring kan vermeden worden (en de afstand enkele honderden meters korter wordt). Men heeft eerst De Lijn en dan het VTI de omgeving laten volbouwen zonder met deze mogelijke verbinding rekening te houden. Misschien kan men nu toch nog eens kijken of dat nog te realiseren is?

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.