Frans & Bertha ‘van de bolognaisesaus’ genomineerd voor hét product van West-Vlaanderen
Frans & Bertha, West-Vlaamse producent van traditionele gerechten voor de horeca en retail, is door het populaire online ondernemersplatform Made In genomineerd voor het West-Vlaamse Product van het Jaar. Hun innovatieve ‘rollet’-verpakking combineert duurzaamheid met smaak en gebruiksgemak. Deze duurzame oplossing wordt intussen al gebruikt door populaire merken zoals Bavet, Bertha’s en Boloverkoop.
Sinds 2019 produceert Frans & Bertha authentieke gerechten volgens traditionele recepten, bestemd voor klanten in de horeca, zoals pretparken, groothandels en restaurants. “Van bij de oprichting zetten we bij de productie van de bolognaisesaus binnen Frans & Bertha volop in op authentieke smaak, kwaliteit en duurzaamheid. Zo produceren we 100% CO2 neutraal en is ons bedrijf erkend met het CO2 Neutral label,” verduidelijkt CEO Bram Delva. “Frans & Bertha produceert ook maximaal Belgisch! Zoveel mogelijk groenten en vlees die verwerkt worden in de bolognaisesaus en haar varianten, worden aangekocht bij (landbouw)bedrijven in de buurt.”
Om hun verse gerechten ook op een duurzame manier bij de consument in de retail te krijgen, introduceerde Frans & Bertha de rollet-verpakking. Deze worstvormige verpakking bevat maar liefst 82% minder plastic en zorgt ervoor dat de sauzen langer vers blijven in de koelkast. De rollets zijn handig in te vriezen en beschikbaar in porties voor zowel één persoon als voor het hele gezin.
“In september 2023 lanceerde Frans & Bertha boloverkoop.be, ‘The new kid on the block’ voor verkoopacties voor scholen en verenigingen, als alternatief voor vaak ongezondere klassieke verkoopacties. Een lekker product dat elke Belg wekelijks eet, Nutri Score B dankzij de groentjes, het grote gebruiksgemak van de verpakking en de mooie winstmarge zijn de argumenten waardoor intussen meer dan 50 zogenaamde boloverkopen over heel Vlaanderen georganiseerd werden,” zegt Laure Rabaey die dit luik van de rolletverkoop voor haar rekening neemt.
Dit voorjaar volgde de logische stap naar de retail. Na een start onder huismerk Bertha’s en een forse sprong in de verkoopcijfers met de introductie van de sauzen van spaghettimerk Bavet stijgt de vraag naar de rollets wekelijks. Steeds meer retailers en consumenten proeven (letterlijk) de voordelen en omarmen deze nieuwe en 100% recycleerbare verpakkingsvorm.
Eva Urlings, CEO van Bavet, besloot in eerste instantie om de rollets aan te bieden in alle Bavet-restaurants, maar door het enorme succes liggen ze ondertussen in meer dan 120 supermarkten in België. “De verpakking is vernieuwend en duurzaam. Ook wij zijn als bedrijf voortdurend op zoek naar mogelijkheden om onze werkwijze duurzamer te maken. De rollets als alternatief voor standaard plastiek potten met deksel waren dan ook een logische keuze voor ons. Weinig redenen dus om te twijfelen en voluit te gaan voor deze slimme manier van verpakken om onze sauzen ook via de lokale supermarkten aan onze klanten aan te bieden,” vertelt ze.
Stemmen voor duurzaamheid
Frans & Bertha is trots op de nominatie en hoopt dat consumenten hun innovatieve en duurzame aanpak willen steunen. Vanaf 14 oktober tot en met 3 november kunnen mensen hun stem uitbrengen om Frans & Bertha naar de top 5 te helpen in de West-Vlaamse Product van het Jaar-verkiezing. Daarna is het aan de jury om de winnaar te bepalen. Deze wordt tijdens een nationale awardshow bekendgemaakt op dinsdag 19 november.
Via deze link kan er gestemd worden: www.made-in.be/stem](http://www.made-in.be/stem
Frans & Bertha is gevestigd in Veurne en produceert sinds 2019 smaakvolle gerechten volgens traditionele recepten met verse ingrediënten voor professionele klanten zoals pretparken, restaurants en groothandels. Voor wie dat wenst zijn er ook bereidingen op maat, ontwikkeld door en onder begeleiding van een topchef. Alles wordt handig verpakt in schalen van 2,5kg op maat van de B2B-klant, wat zorgt voor een lekker, makkelijk en kostenbesparend eindproduct. Het bedrijf combineert smaak met duurzaamheid door onder meer ook vegan alternatieven aan te bieden en CO2-neutraal te produceren. Frans & Bertha zet met hun nieuwe rollets een belangrijke stap naar duurzame verpakkingsoplossingen voor de retailmarkt.
Alle info op: www.fransenbertha.be