Home > Fietsen was nooit zo populair: Brugge onderzoekt mogelijkheid voor aanleg fietsring FR30

Fietsen was nooit zo populair: Brugge onderzoekt mogelijkheid voor aanleg fietsring FR30

Geschreven op 12 maart 2019 om 10:36 door Mario De Wilde

Brugge is een stad waarin veel wordt gefietst. De cijfers tonen dit aan. Zo kent Brugge een hoog aandeel fietsers in woon-werk en woon-school-verkeer (42%). “Dit is een hoog en mooi cijfer voor onze stad. Kopenhagen staat geboekstaafd als ’s werelds fietshoofdstad en daar bedraagt het cijfer 49 procent”, zegt burgemeester Dirk De fauw. Deze drukke fietsintensiteit in Brugge heeft echter tot gevolg dat er op diverse plaatsen gebotst wordt op de limieten van de infrastructuur, vooral omheen de historische binnenstad waar veel fietswegen samenkomen. Het stadsbestuur lanceert daarom onder de noemer ‘FR30’ het concept van een fietsring, FR als afkorting voor fietsring en 30 als verwijzing naar de R30.

Het college van burgemeester en schepenen gaf gisteren groen licht voor opmaak van een bestek voor een studieopdracht die het antwoord moet vinden op twee beleidsvragen. Enerzijds een goede definiëring van de FR30 waarbij onder meer comfort, veiligheid, een vlotte doorstroming en bescherming van de binnenstad (Unesco) en de Vesten centraal staan. Anderzijds moet de studie een antwoord geven op de vraag waar de FR30 ruimtelijk gesitueerd kan worden. Burgemeester Dirk De fauw: “Het spreekt voor zich dat dit meer is dan een verkeerstechnische studie. Brugge knoopt weer aan bij het concept van een ‘stadsvriendelijke mobiliteit’. We maken geen blinde keuze voor de fiets, wel een bewuste keuze voor de beste plaats voor de fiets mét respect voor andere belangen zoals erfgoed en natuur. Dankzij het Europese project Handshake kunnen we hierbij ook een beroep doen op de know-how van andere Europese fietssteden zoals Amsterdam.”

Met de FR30-studie geeft het Brugse stadsbestuur een ambitieuze invulling aan het Handshake-project. Dit is een Europees subsidieproject waarbinnen Europese steden expertise uitwisselen en bundelen over fietsbeleid. Steden zoals Kopenhagen, Amsterdam en München nemen hierbij het voortouw om partnersteden als o.m. Brugge, Bordeaux en Manchester te inspireren. Bovendien wil het project ook de impact van dergelijke investeringen in fietsbeleid evalueren (“Bikeconomics”). Het project loopt van 2018 tot 2022 en Stad Brugge ontvangt hiervoor 213.313 euro. Dit project krijgt steun van de Europese Unie via het Horizon 2020 onderzoeks- en innovatie programma – ‘grant agreement number 769177’.

Voor meer informatie: http://handshakecycling.eu

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.