Home > Extra rijvak in asfalt op Groene 62 en andere provinciale fietsassen

Extra rijvak in asfalt op Groene 62 en andere provinciale fietsassen

Geschreven op 2 maart 2021 om 16:29 door Mario De Wilde

West-Vlaanderen / Torhout / Oostende / Gistel – Nieuwe klachten over de toestand van de Groene 62 werden door provincieraadslid Wim Aernoudt aangekaart op de provincieraad. De gedeputeerde erkende de problemen opnieuw en schoof naar voor om de provinciale groene fietsassen te voorzien van een extra rijvak in asfalt. Bij gebrek aan een goede halfverharding is dit zeker te overwegen. Opnieuw bond provincieraadslid Wim Aernoudt uit Gistel de kat de bel aan. Klachten over de halfverharding waren door de sneeuwval en dooi schering en inslag. Dit stelt zich ook in periodes met veel regen. De halfverharding verandert in die periodes op een aantal plaatsen in een modderpoel.

Provincieraadslid Wim Aernoudt: “Na de dooi volgende een droge en zonnige periode waardoor de gereden diepe sporen droogden en keihard werden. Deze gevaarlijke situatie werd in een extra onderhoudswerk door de provincie snel aangepakt. Maar we verkiezen uiteraard een duurzame verharding.”

“De gedeputeerde Vanlerberghe zit al langer met z’n handen in het haar als het gaat over deze halfverharding. Hij schuift nu een nieuwe oplossing naar voor. Hij lanceerde het idee om het rijvak te ontdubbelen. Naast de halfverharding wordt een extra rijstrook in asfalt overwogen. Als er effectief geen kwalitatieve halfverharding kan gerealiseerd worden is dit uiteraard een oplossing. Het kan ook een scheiding bieden tussen trager en sneller fietsverkeer.”

De fractie stelt vast dat steeds meer mensen de fiets gebruiken voor het woon-werkverkeer op alle Groene Assen. Voor de Groene 62 specifiek zien we dat vanuit de landelijke gemeenten veel inwoners werken in Oostende of Torhout. Omdat deze fietsas een oude spoorweg is, loopt deze nu eenmaal kaarsrecht van Oostende naar Torhout. Daardoor is ze de kortste fietsweg tussen beide steden en dus zeer aantrekkelijk voor fietsers. Wim Aernoudt besluit: “Welke oplossing ook geboden wordt, het fietscomfort moet dringend verbeterd worden. Dit zowel naar verharding als naar verlichting. Ook hier pleiten wij al langer voor installatie van volgverlichting.”

 

 

1 reactie

Raymond Denblijden
Geschreven op 2021-03-03 12:37:14
Indien het weer het toelaat rij ik bijna dagelijks op de Groene 62. Het enige minpunt dat ik kan bedenken (voor de normale fietser, die dus ook aan een normale snelheid rijdt) is dat in de droogste periodes na een paar kilometer uw ganse fiets onder het stof zit. Als er beschadigingen in het wegdek zijn worden die normaal gezien redelijk snel hersteld na melding (uit eigen ervaring) De enigen die een milieuonvriendelijke asfaltbedekking nodig hebben zijn de wielerterroristen die met hun koersfietsen iedereen van de weg vloeken. De iets "minder goede kwaliteit" van het wegdek is een uitstekende snelheidsremmer voor de snelheidsduivels. Nog een minpuntje, dat niets te maken heeft met het wegdek is dat er wel misbruik gemaakt wordt van de kortere verbinding tussen Oostende en Torhout door die ultrasnelle speed pedelecs, door scooters en bromfietsen en zelfs occasioneel door een zware motorfiets. Ook is het niet leuk om door de paardenmest te moeten rijden die soms midden op het rijvak ligt (alhoewel ik dacht dat er geen paarden op het fietspad mochten rijden). Ook zou er misschien iets meer aandacht mogen besteed worden op sommige plaatsen voor mensen met een driewielfiets, ouderen en/of gehandicapten met een duofiets (= naast elkaar) die met een begeleider op stap zijn en mensen met een (driewiel)bakfiets.

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.