Doe je voordeel: dit zijn de vijf marketingtrends van 2024
Het marketinglandschap is continu onderhevig aan verandering. Wanneer je denkt mee te zijn, moet je eigenlijk alweer op de volgende boot springen. Met dit handige overzicht ben je in één, twee, drie mee met de belangrijkste trends van 2024.
AI
Artificiële intelligentie wordt je te pas en te onpas om het hoofd geslingerd. Maar het is meer dan een modewoord. AI vormt een steeds belangrijker hulpmiddel om marketingproducten te ontwikkelen. Denk aan Chat GPT die in een mum van tijd vlotte commerciële teksten tevoorschijn kan toveren. Maar het gaat nog verder dan dat. Ook op strategisch vlak kunnen AI tools je op weg helpen. Vergeet echter niet om je eigen creatieve touch aan je werk te blijven geven. Dat maakt jou net uniek.
Gepersonaliseerde content
Meer dan ooit is gepersonaliseerde content een hype. Dat betekent dat je data driven te werk moet gaan. Via google analytics en web analytics breng je het zoekgedrag van potentiële klanten in kaart. Algemene boodschappen op socials en websites werken niet meer, dus gebruik die opgedane data om je content veel persoonlijker te maken. Let wel, hou daarbij rekening met de GDPR-wetgeving. Je webgebruikers moeten bijvoorbeeld de juiste cookies aanvaarden vooraleer je hun gedrag mag en kan bestuderen.
Sociale media als zoekmachine
Vroeger had je beurzen waar je snel gevonden moest worden. Op tijd spandoeken bestellen, was daarbij cruciaal. Hoewel die fysieke aanwezigheid nog altijd een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie blijft, worden sociale media elke dag nog belangrijker. Facebook, Instagram en zeker ook TikTok vormen steeds meer de bron waar men informatie gaat zoeken. Via social search leer je relevante termen te gebruiken en je profiel aan te passen aan je doelpubliek. Op die manier genereer je meer traffic naar jouw producten.
Video, video, video
Video blijft een erg populair medium. Maar belangrijk: hou het zo kort mogelijk. Wie aan het scrollen is, heeft een erg korte aandachtsspanne per bericht. Een catchy opener is daarom een must voor al jouw video’s. Wist je trouwens dat je roll up banners niet alleen in real life tegenkomt, maar ook via video? Display advertising is nog maar eens een manier om jouw bedrijf in de kijker te zetten.
Authenticiteit
Fake news is niet meer weg te slaan uit de maatschappij. Daarom blijft het superbelangrijk om de authenticiteit van jouw bedrijf hoog in het vaandel te dragen. Laat de betrouwbaarheid en kwaliteit van jouw diensten daarom ook doorschijnen in je communicatie en in je marketingstrategie.