Home > Diksmuide presenteert de plannen voor de vernieuwing van de stationsomgeving

Diksmuide presenteert de plannen voor de vernieuwing van de stationsomgeving

Geschreven op 18 mei 2023 om 07:10 door Mario De Wilde

Het stadsbestuur van Diksmuide kijkt al lange tijd uit naar de herontwikkeling van de stationsomgeving. Na de heraanleg van de busstelplaats in 2013 en de heraanleg van de Bortierlaan in 2018 staat ook de derde uitvoeringsfase van het masterplan voor de stationssite op de rails: de aanleg van een pendelparking en groene en veilige fiets- en wandelverbinding onder de sporen. In 2012 stelde studiebureau Plantec in opdracht van het stadsbestuur een masterplan op voor de ontwikkeling van de stationsomgeving. Het masterplan – dat de steun kreeg van NMBS, de Lijn en Infrabel – kende een eerste uitvoeringsfase in 2013, toen de busstelplaats werd heraangelegd.

Uitgevoerde fases masterplan

Aan de heraanleg van de busstelplaats hing een prijskaartje van 822.872 euro, 41% van die investeringskost kon het stadsbestuur via een Europese subsidie via Sintropher bekostigen. In de tweede uitvoeringsfase werd de Bortierlaan heraangelegd, en kwam er een veilige en groene fiets- en wandelverbinding van het stadspark via het station naar het vestingspark. De totale investeringskost bedroeg 1.177.436 euro.

Dit gebeurt in de derde uitvoeringsfase

In de volgende uitvoeringsfase, die strategisch van heel groot belang is voor de stad, realiseren we samen met Infrabel en NMBS volgende zaken:

-Een pendelparking voor 160 voertuigen, voorzien van elektrische laadpalen en een veilige in- en uitrit;
-Een fietstunnel onder de sporen die een veilige fiets- en wandelverbinding creëert met het stadscentrum en de fietssnelweg F35 (Diksmuide – Kortemark), waarvan de plannen in opmaak zijn;
-Een groene fiets- en wandelverbinding langs de spoorlijn die aansluit op de fietssnelweg F35 en het vestingspark;
-Een regionaal hoppinpunt.

Opstart werken

De start van de werken is voorzien in het voorjaar van 2024, en wordt afgestemd op een noodzakelijke tijdelijke lijnonderbreking in het weekend van 7 tot 10 juni 2024. In dat weekend zal er geen treinverkeer mogelijk zijn, om zo de fietstunnel veilig onder de sporen te kunnen schuiven. Voor het plaatsen van die tunnel zijn heel wat voorbereidende werken nodig en mag ook de grondwaterstand niet te hoog zijn. Door de werken op te starten in het voorjaar, kan de tunnel in de zomermaanden geplaatst worden, een periode waarin de grondwaterstand aan de lage kant is. Het einde van de werken is voorzien rond de jaarwisseling 2024-2025.

Kostenplaatje

De werken werden toegewezen aan de firma Persyn uit Zwevegem De totale kostprijs van het project bedraagt 4.860.491,72 euro, en wordt verdeeld over drie partijen:

-Stad Diksmuide: 1.310.573,05 euro (omgevingswerken en fietspad)
-NMBS: 785.174,57 euro (parking)
-Infrabel:
2.653.972,98 euro (fietstunnel)
110.771,13 (stelplaats)

De stad prefinanciert alle kosten, behalve de stelplaats van Infrabel. Die voorgefinancierde kosten worden later terug gefinancierd naar de stad.

 

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.