Home > Deze elektrische truck van Volvo rijdt twee weken proef in Kortrijk

Deze elektrische truck van Volvo rijdt twee weken proef in Kortrijk

Geschreven op 13 juli 2022 om 14:02 door Mario De Wilde

Elektrodistributeur Cebeo zet een nieuwe stap in het verkleinen van zijn CO2-voetafdruk. Nadat het bedrijf in mei van start ging met fietskoeriers voor het beleveren van Brusselse klanten, gaat het nu twee weken lang een elektrische truck van Volvo testen in Kortrijk, als alternatief voor dieselvrachtwagens. “We zitten op een kantelmoment, maar willen iets leren uit deze resultaten om dan een realistisch voorstel op tafel te kunnen leggen”, stelt Wim Pyra, transportmanager bij Cebeo.

Als we tegen 2030 de broeikasgassen fors willen verminderen, moet iedereen inspanningen leveren. Niet in het minst de industrie. Transportbedrijven en logistieke ondernemingen kiezen daarom steeds vaker voor schonere en meer verantwoorde voertuigen. Maar fossielvrij zwaar vervoer is nog niet beschikbaar op grote schaal. Cebeo, de marktleider in de distributie van elektrotechnisch materiaal, wil daarin een pionier zijn en test nu voor het eerst een elektrische vrachtwagen.

Wim Pyra: “Over de milieukwaliteiten van elektrische vrachtwagens is er geen twijfel. Ze rijden volledig uitstootvrij en ze zijn ook geruisloos. Wat wel een werkpunt blijft is het rijbereik. Maar samen met Volvo hebben we onze transportplanning geanalyseerd en de constructeur garandeerde ons dat dit geen probleem zou mogen zijn. Daarom hebben we beslist om een test uit te voeren, zodat we vervolgens kunnen beslissen over de vernieuwing van ons wagenpark.”
Volledige elektrificatie heeft tijd nodig
Het voertuig dat de komende twee weken getest wordt is de Volvo FE Electric, een twee-assige vrachtwagen met een nuttig laadvermogen tot 8500 kilogram en een rijbereik tot 200 kilometer. “Dankzij de compacte afmetingen is dit ook een ideaal voertuig voor huis-aan-huis leveringen in een stedelijke omgeving. Tot nu toe zetten wij hiervoor nog 49 dieselvoertuigen in, maar die stoten elk ongeveer 20 ton CO2 per jaar uit. Met één of meerdere elektrisch voertuigen zouden we meteen een aanzienlijke vermindering in uitstoot kunnen realiseren”, stelt Fabrice Naert, fleet coördinator bij Cebeo. Naast het rijbereik moeten transportbedrijven die naar elektrische voertuigen willen omschakelen ook met andere aspecten rekening houden. “Zo moeten onze chauffeurs anders leren rijden, want hun manier van rijden heeft een impact op het verbruik en de levensduur van de batterij. Daarom zal er een instructeur meerijden en onze chauffeurs doorheen deze testweken begeleiden. Daarnaast moeten we ook bekijken hoe lang zo’n vrachtwagen moet laden en hoeveel extra laadpalen er op onze site in Kortrijk nodig zullen zijn. Dat vraagt dan natuurlijk ook bijkomende investeringen.”
Kenniscentrum als motor voor duurzaamheid
Maar dat zal Cebeo niet tegenhouden om op het vlak van duurzaamheid verder een pioniersrol in te nemen. Deze actie past perfect binnen de bredere duurzaamheidsvisie van het bedrijf. “Het verkleinen van de ecologische voetafdruk is een hot topic binnen ons Competence Center Transport Europe binnen de Sonepar Group. Hier delen we kennis, bekijken we het aanbod van andere constructeurs en onderzoeken we het potentieel van nieuwe technologieën, zoals bijvoorbeeld waterstofvoertuigen. Onze ambitie is duidelijk. We willen een voorbeeld zijn voor de sector en een van de eerste spelers worden die zijn goederen van de eerste tot de laatste kilometer klimaatneutraal tot bij zijn klanten levert”, aldus Wim Pyra, transportmanager bij Cebeo.

 

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.