Home > Derde editie van Sculptures@Sea toont een uniek beeldenpark in De Haan

Derde editie van Sculptures@Sea toont een uniek beeldenpark in De Haan

Geschreven op 20 april 2024 om 07:31 door Mario De Wilde

In De Haan loopt momenteel de outdoor expo ‘Sculptures@Sea’: een uniek beeldenpark, verspreid over de kustlijn. Vier lokale kunstenaars, Rita Craeynest, Linde Ergo, Manon Huguenin en Henk Korthuys maakten samen 33 beeldhouwwerken. Schepen voor Cultuur, Rudi Cattrysse: “De sculpturen in steen, marmer en brons staan verspreid in de prachtige omgeving over de Haanse kustlijn, van Vosseslag tot in Wenduine. In de toeristische infokantoren kan je een routeplan afhalen met alle locaties. Door de QR code bij elk beeld te scannen, kom je op de website terecht, waar je meer leest over het werk en de kunstenaar.”

Eén van de kunstwerken, ‘Redding’ van Manon Huguenin, werd door de gemeente aangekocht. Het beeld staat in de Leopoldlaan, dicht bij het Parkdomein La Potinière. Kunstenaar Manon Huguenin: “Redding is een eerbetoon aan ieder mens die de moed verzamelt en een ander in nood probeert te helpen. Artsen zonder Grenzen, de Witte Helmen in Syrië, de zeemannen in Italië, Griekenland, Turkije, alle vrijwilligers die door vuur en storm in de donkere golven van geweld springen om nog een vluchteling te redden. Buiten adem rukt de redder zich uit de woeste zee van haat, in zijn armen, gedrukt op zijn bonkende hart houdt hij een pril leven vast, het leven zelf. Ik hoop dat iedere slag van de beitel op de steen een leven heeft helpen redden.”

De beelden van Sculptures@Sea zijn nog tot 3 november 2024 te bezichtigen. Alle info vind je op www.visitdehaan.be

Over de kunstenaars

Manon Huguenin
In de aders van allerlei soorten marmer en stenen heeft Manon Huguenin het ideale materiaal gevonden om de kracht van de emoties te tonen die in de mens stromen. De curven en lijnen van het menselijk lichaam die zich wringen, zich verheffen, heroriënteren en samentrekken, uiten de emotie zelf: verdriet, blijheid, genot, compassie, verlangen of samensmelting in passie.
De beelden die ze presenteert in De Haan uiten de zorg voor de natuur en de mens. Zij roepen de verbondenheid, empathie en compassie op, die voor de toekomst van de mens op aarde nodig zijn.

Linde Ergo
Beeldhouwster Linde Ergo groeide op in een kunstenaarsfamilie en ontdekte al vrij jong haar passie voor boetseren. Ze studeerde beeldhouwkunst aan de Academie voor Beeldende Kunst in Gent en in 1992 verhuisde ze naar New York, waar ze 7 jaar lang woonde en studeerde in het Sculpture Center. Nu woont en werkt Linde in De Haan.
Haar oeuvre omvat zowel kleine als levensgrote bronzen sculpturen die een universele taal spreken en de diepste menselijke emoties uitdrukken.
Het levend model is voor Linde een onuitputtelijke bron van inspiratie en de aanzet tot creëren. Ze kneedt met finesse haar klei tot frêle, broze of gepassioneerde figuren. Als ze eenmaal hun typerende fijnzinnige uitstraling hebben, zijn ze klaar om in brons vereeuwigd te worden.
Hoewel haar sculpturen vernieuwend en hedendaags zijn, vinden ze hun basis in de klassieke beeldhouwkunst. Linde Ergo weet hoe een eeuwenoude traditie te vertalen naar de gevoelswereld van nu.

Rita Craeynest
Wat voor Rita Craeynest begon als één van haar hobby’s, naast haar job als kleuterleidster, groeide uit tot een gedreven passie. Kinderen zijn omwille van hun pure, aanstekelijke onbevangenheid haar grootste inspiratiebron. Haar geesteskinderen zijn levensgroot en levensecht. Het liefst creëert ze haar figuren zonder model. Het modelleren is dan pure fantasie en schepping. Voor haar kleinkinderen (en vroeger haar kinderen) maakt ze met plezier hierop uitzondering, die wil ze natuurlijk graag in brons vereeuwigen voor later. Ze begon omstreeks 1965 in terracotta. Sinds 1995 realiseerde ze haar grotere werken in polyester en nam geleidelijk de overstap naar uitsluitend nog brons. Na het creëren en modelleren in klei volgt via de verloren-was-methode de hergeboorte in brons. Telkens weer een boeiende bekroning.

Henk Korthuys
Beeldhouwer Henk Korthuys werd aanvankelijk opgeleid als tuinarchitect. Hij ziet zichzelf als vormgever van de buitenruimte en speler met het driedimensionaal denken.
Toen hij in 1995 in aanraking kwam met de beeldhouwkunst moest de tuinarchitectuur eraan geloven. Korthuys werkt graag binnen zelfopgelegde thema’s. Waren dat in het begin veelal vrouwenbillen in marmer, daarna kwamen Cho Fa’s, gestileerde Garuda-achtige vogelvormen, beweging zoals de tandwielbeelden en toch weer terug naar de architectuur met zijn poorten. Poorten die veelal op de grens van de binnen- en buitenruimte manifesteren en daardoor voor Korthuys een bijzonder interessant fenomeen zijn. Beelden van Korthuys, die uitsluitende in steen werkt, zijn te vinden bij gemeenten, instellingen en particulieren in België, Nederland, Ierland en Slovenië.

 

Op de foto: Kunstenaars Henk Korthuys, Rita Craeynest, Manon Huguenin en Linde Ergo samen met het gemeentebestuur bij het beeld ‘Redding’ van Manon Huguenin.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.