De Visartsluis in Zeebrugge komt er. Enorme groeimogelijkheden voor de haven
Er is eindelijk beslist om een resolute keuze voor een nieuwe groei in de Haven van Zeebrugge. Na 10 jaar studie en discussie hakte de regering gisteren de knoop door in het dossier over de toegankelijkheid van de achterhaven. Er is nu een goedkeuring van een voorkeursbesluit voor een compleet nieuwe sluis die wordt gebouwd op de locatie van de oude Visartsluis. Daarmee wordt gekozen voor een snelle oplossing met een beperkte impact op Zeebrugge en weinig onteigeningen. Het plan bevat ook forse investeringen om de (lokale) mobiliteit vlot te trekken. Alles samen staat er investering van meer dan 1 miljard euro in de steigers.
Enorme groei
In Zeebrugge wordt er al zo’n 10 jaar gesproken over een verbetering van de nautische toegankelijkheid. Op dit moment heeft de Haven van Zeebrugge de facto maar 1 toegang tot de achterhaven: de Vandammesluis. De antieke Visartsluis (°1907) voldoet niet meer aan de noden van de hedendaagse scheepvaart. Ook de Vandammesluis (°1984) komt stilaan op leeftijd en moet regelmatig stilgelegd worden voor onderhoudswerken. Dit maakt Zeebrugge erg kwetsbaar. Er komt nu een geheel nieuwe Visartsluis waarbij de verouderde Visartsluis afgebroken wordt en plaats maakt voor een compleet nieuwe sluis. Deze ruime sluis (55 meter breed, 427 meter lang en 15 meter diep) is groot genoeg voor de grote ‘Car Carriers’ (40 meter breed en 265 meter lang) die toegang zoeken tot de grootste autohaven ter wereld. Weyts: “Een tweede toegang tot de achterhaven, zodat de activiteiten niet meer lam komen te liggen door een probleem bij de Vandammesluis. De haven kan groeien en er komt uitzicht op extra jobs”. Het plan bevat ook stevige investeringen om de (lokale) mobiliteit vlot te trekken. Het lokale en het doorgaande autoverkeer zullen van elkaar gescheiden worden. Het doorgaande verkeer krijgt met de gloednieuwe Nx een eigen verbindingsweg, die via een nieuwe tunnel onder de nieuwe Visartsluis door zal gaan. Het lokale autoverkeer, de fietsers én de kusttram zullen over de nieuwe sluis kunnen rijden, zonder ooit halt te moeten houden voor een passerend schip. Zowel het noordelijke als het zuidelijke sluishoofd worden immers uitgebouwd voor lokaal verkeer, fietsers en het openbaar vervoer. Als er één van beide zijden in gebruik is, kan dit verkeer dus nog altijd via de andere zijde. Zeebrugge-stationswijk blijft sterk verbonden met Zeebrugge-dorp. De leefbaarheid van Zeebrugge-stationswijk verhoogt trouwens sterk doordat al het doorgaand (haven)verkeer via de Nx en de tunnel onder de nieuwe sluis gestuurd wordt. Van een isolement is dus geen sprake. Integendeel: Vlaanderen en de Stad Brugge kunnen nu samen werk maken van een heropleving van de oude stationswijk.