De Lijn zet woensdag werkwillige chauffeurs in op belangrijkste lijnen
Door de nationale staking op 13 februari verwacht De Lijn grote hinder voor haar dienstverlening. De kans bestaat dat ook een aantal chauffeurs van onderaannemers niet uitrijden. De Lijn zet woensdag de werkwillige chauffeurs in op de belangrijkste verbindingen. Hoeveel en welke prioritaire lijnen worden bediend, hangt af van het aantal chauffeurs dat ’s ochtends en ’s middags aan de slag gaat. Updates daarover zijn woensdag te vinden op verstoring.delijn.be.
Wat zijn prioritaire assen?
De werkwijze met prioritaire assen verschilt op twee punten van de gewone dienstverlening. Eerst en vooral gaan de werkwillige chauffeurs op twee vaste momenten aan de slag: bij het begin van de ochtendshift en bij de start van de middagshift kort na de middag. Zo heeft De Lijn snel een beeld van het aantal werkwilligen. Op een gewone werkdag gaan de chauffeurs op verschillende momenten aan de slag. Daarnaast worden de opgedaagde werkwilligen ingezet op prioritaire assen. Hiervoor zijn scenario’s uitgetekend volgens het aantal werkwilligen. Door deze aanpak krijgen de reizigers een beter aanbod dan wanneer de werkwilligen gespreid over het hele net aan de slag gaan.
Criteria prioritaire lijnen
Bij de verdeling van de werkwilligen over prioritaire lijnen kijkt De Lijn naar een aantal criteria. Het gaat o.a. om zogenaamde attractiepolen als scholen en het aantal reizigers op grote assen. Chauffeurs rijden alleen op lijnen die ze kennen. De aanpak met de prioritaire lijnen geldt voor de eigen chauffeurs van De Lijn. De chauffeurs van de verpachte lijnen bedienen hun vaste trajecten.