Home > Dan toch een restauratiepremie voor Koksijde voor de garnalenvisser N.116 Nostalgie

Dan toch een restauratiepremie voor Koksijde voor de garnalenvisser N.116 Nostalgie

Geschreven op 7 juni 2024 om 07:14 door Mario De Wilde

Vlaams minister van onroerend erfgoed, Matthias Diependaele, zette gisteren het licht op groen voor restauratiewerken aan de voormalige garnalenvisser N.116 Nostalgie. Via het agentschap Onroerend kent de minister een premie van 1.177.063,80 euro toe. ‘Eind verleden jaar zonk de N.116 Nostalgie in de haven van Nieuwpoort. Gelukkig kon het schip zeer snel terug naar de kade gebracht worden. De toekomstplannen die de gemeente Koksijde had voor het schip blijven intact: De Nostalgie wordt volledig gerestaureerd zodat in de toekomst bezoekers een rondvaart kunnen maken met de garnalenvisser. Zo kunnen ze zelf beleven hoe het eraan toe ging op zo een schip.’, aldus de minister van onroerend erfgoed.

De N.116 Nostalgie werd in 2022 door de gemeente Koksijde aangekocht om de museale werking van het NAVIGO Visserijmuseum uit te breiden. Het schip ligt in de haven van Nieuwpoort. Er is een beheersprogramma voor het schip opgesteld en het zal volledig gerestaureerd worden en uitgerust voor de garnalenvisserij. Zo kunnen bezoekers mee de zee op gaan en ervaren hoe het vissersleven er in de jaren 1960 aan toe ging. Voor de restauratiewerken is een premie van 1.177.063,80 euro toegekend.

De N.116 Nostalgie is één van de laatste houten vissersvaartuigen in België. Het schip werd gebouwd op de werf Leon Degraeve in Zeebrugge in 1961 en is daarmee het oudste nog in de vaart zijnde houten visserschip van Belgische makelij. De specifieke bouwwijze werd van meester op leerling doorgegeven en verder proefondervindelijk geperfectioneerd tot het ideale schip om ter hoogte van de Belgische kust te vissen. De schepen van dit type laten een evolutie zien van het houten kustvissersschip als een rondspant kielschip met zeilen naar een gemotoriseerd houten schip dat geschikt was voor de plankenvisserij (een techniek van vissen waarbij twee planken de mond van het net openhouden). Het schip illustreert een eindpunt in een millennia lange evolutie van de houtscheepsbouw. Van de honderden vissersschepen die op deze manier gebouwd werden blijven er nu nog twee over. Het eerste schip, de “Crangon” werd eerder al beschermd. De N.116 Nostalgie werd in 2022 beschermd omwille van de historische waarde, sociaal-culturele waarde en industrieel-archeologische waarde van het schip. Foto ScheepvaartWest

1 reactie

Cattoor Eddie
Geschreven op 2024-06-08 08:46:27
Zoals het vaartuig daar te zien is werd het door mij geschilderd, opgetuigd en goed onderhouden. Ik wens de N116 “Nostalgie” een nog honderden jaren als museum schip en duizenden bezichtigers , maar vooral veel inzet en kennis voor jaren lange onderhoud.

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.