Burgemeester Francis Benoit is gevaarlijke situatie aan R8 meer dan beu na zoveelste ongeval
Burgemeester Francis Benoit gaf deze ochtend zijn reactie over het zoveelste ongeval op de kruising van gemeentewegen en de R8. Hieronder vind je alvast zijn brief gericht aan minister Lydia Peeters, deze wordt alsook per post verstuurd naar de minister.”Beste en lieve minister Lydia Peeters, deze middag gebeurde een zoveelste ongeval op de kruising van gemeentewegen en de R8. Maar ook de Brugsesteenweg en Gentsesteenweg, Vlaamse gewestwegen kruisen even zeer. En hoewel het gelukkig alweer bij gekwetsten bleef, los van de wat materiële schade blijft het beeld van de maxi – cosi met het kleinkind en de grootouders alweer bij.”
“Meer dan 50 jaar lang geleden begon het verhaal van de R8. En in het Noorden van Kortrijk – Kuurne – Harelbeke blijft deze al die tijd onafgewerkt. We hebben er een schanspiste aan de Leie als landmark en heuvels met bossen aan over gehouden. O wee, de heuvels zijn inderdaad bos geworden met inderdaad een leuke biotoop. Dus dit stukje natuur werd onbewust een dilemma…”
“Maar beste minister, ik schrijf deze post vooral om het vele leed bij ongevallen. Misschien zijn er te weinig doden om op de hoogste ranglijst te staan maar de kruispunten die de R8 dwarsen zijn nog steeds monsters voor het verkeer. Inzake persartikelen met ongevallen zijn ze ondertussen niet meer weg te denken. Men zou een R8- rubriek kunnen opstellen. Het leed bij die ongevallen, trauma’s, kosten aan de slachtoffers maar ook de maatschappelijke kost is immens. Het commerciële hart rond de R8 groeit. De verkeersaders slippen toe. De leveringen en klanten slepen zich file-gewijs verder. De rode lichten aan elk kruispunt zijn energieverslinders maar chaotisch. Het bekendste R8 – kruispunt aan de Brugsesteenweg werd met as-verschuivingen aangepakt. Gelukkig maar niet duurzaam. Alle overwegen met de R8 zowel in Kuurne – Harelbeke en Kortrijk blijven verweesd achter.”
“Lieve minister. Je draagt geen schuld en bent in die bijna 50 jaar de zoveelste Vlaamse minister van mobiliteit. Je schreef voor 2022 een zoveelste studie in inzake de overgangen. Ook AWV kondigt reeds tientallen jaren aan het dossier te werken. Budgetten…. En het complexe project K-R8 waarvan ik de bedenker van naam was en voorzitter is verzand in de discussie van het andere spookproject Kanaal Bossuyt – Kortrijk. En blijkbaar is het Noorden minder belangrijk dan nieuwe stukken in het zuiden. De shopping van Kuurne heet nu Ring Kortrijk. Excuses – welke ring? Verstandig om bepaalde doorsteken op elkaar af te stemmen maar de stukken R8 aan de Heirweg, Brugsesteenweg, Kortrijksestraat zijn geen obstakel om ze nu al te realiseren. Vandaar de studie…”
“Ja, lieve minister, er werden op de Leie al meer nutteloze bruggen betaald en gerealiseerd de afgelopen tijd dan stukken R8 die al bijna 50 jaar verkeersslachtoffers maken. Diepe zucht. Koning fiets over de Leie juich ik toe voor de fietsers. Maar diezelfde fietsers moeten blijkbaar binnen de grenzen van de R8 blijven. Idem dito andere verkeer. Want het dagelijks riskeren van een ongeval is er nog steeds aan de r8. Ik heb lang gezwegen en intern alles gedaan. Lieve minister, al zijn de batterijen door het verlof opgeladen, wat vandaag gebeurde heeft me toch geraakt. Hoe lang nog moeten we wachten? Het gaat niet over onze gemeente alleen. Ook de buren uit Kortrijk en Harelbeke worden er beter van. Maar realiseer nu eindelijk eens de missing links die nu al kunnen Aub. Maak budget vrij 2023-2024. U mag die met toeters en bellen komen openen. U zal van iedereen alvast vele kussen krijgen.”
“Ps. Al ben ik nog mijn laatste dagen beetje in verlof, ik kan niet wachten… en de bevolking van deze regio kan het woord onderzoek en studie niet echt meer geloven. Als je een master in 4 jaar kan halen, wat behaal je na tientallen jaren studies en onderzoeken? De R8 – de K-R8 is weg, de n8- merrie blijft over. Gegroet, Francis Benoit Burgemeester Kuurne namens vele wachtende generaties.”