Home > Brugse zorgverleners gingen virtueel diepzeeduiken en maakten kennis met VRiendje.

Brugse zorgverleners gingen virtueel diepzeeduiken en maakten kennis met VRiendje.

Geschreven op 25 maart 2019 om 18:45 door Mario De Wilde

Met virtual reality en VRiendje kijkt vzw Curando naar de toekomst van de zorg. In de wE-c@re-expo werden medewerkers vertrouwd gemaakt met digitale tools en gadgets die in de zorg en tijdens activiteiten inzetbaar zijn. Om een positieve mindset ten opzichte van digitalisering te creëren werd de wE-c@re-expo opgezet. In deze expo ervaarden medewerkers de mogelijkheden van virtual reality als trainingstool en als animatietool voor de zorgvragers. Daarnaast maakten ze kennis met digitale gadgets zoals Tabby de robotkat, een beleef-TV en VRiendje, allemaal middelen die het leven van onze mensen aangenaam maken.

“VRiendje is zo’n 20 centimeter groot en ziet eruit als een klein poppetje met ogen, armen en voeten. Bovenin het hoofd zit een 360°-graden camera die met een app te koppelen is aan een Virtual Reality bril. Met VRiendje is het voor zorgvragers mogelijk om gebeurtenissen van op afstand mee te volgen, zoals bijvoorbeeld een huwelijksfeest van een kleinkind. Dankzij dit digitaal gadget kunnen zorgvragers langer betrokken blijven bij wat hen dierbaar is”, stelt Leonie Boone, projectverantwoordelijke wE-c@re Curando. De expo paste in het wE-c@re-project dat Curando heeft opgezet met de steun van het Europees Sociaal Fonds. Curando gaat in dit project op zoek naar mogelijkheden om zorgverleners beter te ondersteunen en te wapenen voor de digitale toekomst.

Uit een masterproef, waarbij Anneleen De Roo, (zonaal directeur Curando Midden) de digitale vaardigheden van zorgverleners in de ouderenzorg heeft onderzocht, bleek dat bijna de helft van alle medewerkers niet over voldoende vaardigheden beschikt om vlot te kunnen werken met een elektronisch zorgdossier. Een vaststelling die ook Dirk Lips, algemeen directeur, zorgen baart: “In een snel veranderende maatschappij waarin bedrijven digitale vaardigheden van hun medewerkers verwachten, is het als werkgever uiterst belangrijk om het niveau goed in te schatten. Dankzij dit onderzoek kunnen wij nu gerichte acties opzetten om onze medewerkers bij te scholen. Een eerste stap is onze medewerkers vertrouwd maken met nieuwe trends in het digitale zorglandschap en hen aan te moedigen om zich hierin te blijven vormen.”

Elke medewerker kreeg de kans om de expo te bezoeken. In februari vertrok een delegatie van Curando zelfs naar Polen om deze expo voor te stellen aan de projectpartners: thuiszorgdienst Red Cross Krasnik en woonzorgcentrum Dom Pomocy Spolecznej Popkowice.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.