Home > Brugge ontving in 2023 bijna € 4 miljoen aan parkeertarieven. Meeste boetes op Langerei (2124)

Brugge ontving in 2023 bijna € 4 miljoen aan parkeertarieven. Meeste boetes op Langerei (2124)

Geschreven op 9 januari 2024 om 15:41 door Mario De Wilde

Het jaar 2023 zit erop en de balans voor de parkeergelden en retributies voor dat jaar is ook in Brugge opgemaakt. “Op alle vlakken zien we een stijging ten opzichte van het vorige jaar”, zegt burgemeester Dirk De fauw. In 2023 werden in totaal bijna 1 miljoen parkeersessies opgestart (999.508) voor het bovengronds parkeren op openbaar domein. Deze sessies konden opgestart worden via de parkeerautomaten en/of op digitale wijze (SMS of app). In totaal leverde dit € 4.507.722,25 op. In 2022 lagen de inkomsten nog op € 3.885.233,45. “Deze stijging heeft te maken met een stijging van het aantal gestarte parkeersessies (976.066, +2,5%), maar ook met de tariefverhoging die inging op 1 januari 2023”, zegt burgemeester Dirk De fauw.

De meeste tickets werden genomen voor het normale ‘langparkeertarief’: 716.365 (72%). De rest van de sessies werd opgestart als kortparkeren (189.094), werktarief (92.685) of cursistentarief (1.364).

BRG1, de automaat op de Kiss & Ridezone aan de centrumkant van het station, blijft de automaat waar de meeste parkeersessies opgestart worden. In totaal werden hier 24.996 (digitale) tickets genomen. Dit is een stijging met bijna 4.000 tickets ten opzichte van 2022, maar nog altijd heel wat minder dan 2019 (30.252). De gemiddelde parkeerduur ligt in het weekend op 129 minuten en op weekdagen op 141 minuten.

Minder cash betalingen

Het aantal bestuurders dat met cash betaalt aan de automaat is nog verder gezakt. Iets meer dan 15,50% van de bestuurders kiest ervoor om via de parkeerautomaat met cash te betalen. Vorig jaar was dat nog bijna 22%. In 2017 was dit iets meer dan 41%. De meeste tickets worden nu betaald via bankkaart aan de parkeerautomaat (43,47%). SMS en App-parkeren zijn goed voor ongeveer 40%. “Vooral het App-parkeren heeft een grote stap voorwaarts gezet de voorbije jaren en heeft SMS-parkeren achter zich gelaten. Ondertussen betaalt 26% van de bestuurders hun parkeersessie via de App. Het aandeel SMS-parkeren ligt op 13%”, zegt burgemeester Dirk De fauw.

Als we dit vertalen naar inkomsten valt de achteruitgang van cashgeld nog meer op. Van alle inkomsten komt er slechts 6,33% uit cash. Het zwaartepunt ligt ook hier bij bankkaarten (47,66%). Digitaal parkeren (sms + app) samengeteld komt uit op 45%.

Ondergrondse parkings

Ook in 2023 geldt dezelfde stijgende tendens voor de ondergrondse parkings van Interparking. In 2023 parkeerden er 1.984.669 voertuigen. Bijna 180.000 voertuigen meer dan vorig jaar (1.807.490).

Retributies

In 2023 werden in Brugge totaal 69.433 retributies uitgeschreven op het grondgebied van Brugge. Dit is een opvallende stijging ten opzichte van 2022 (58.804). 50.386 retributies waren voor rekening van voertuigen met een Belgische nummerplaat. 19.048 retributies (27%) werden uitgeschreven voor een buitenlandse nummerplaat.

Burgemeester Dirk De fauw: “Bijna 90% (88,99%) van deze retributies werden uitgeschreven voor voertuigen met een nummerplaat uit vijf landen. Traditioneel is Frankrijk hier afgetekend koploper met 8.670 retributies (45,52%) voor Duitsland (4.565, 23,97%) en Nederland (2.426, 12,74%). Ondanks de Brexit staan de Britten nog altijd op een vierde plaats met 730 (of 3,83%) retributies. De Polen sluiten de top 5 af met 2,93% of 558 opgelopen retributies.”

De straat met de meeste retributies is de Langerei met 2.124. De Ezelstraat staat op nummer twee met 1.966 retributies en de Langestraat op drie met 1.313. De Potterierei (1.286) en de Minderbroedersstraat (1.261) zorgen voor een volledige top 5.

1 reactie

Roland Rotsaert
Geschreven op 2024-01-10 07:27:40
Welk deel van de retributies wordt ook effectief betaald?

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.