Home >
Brugge maakt werk van veilige stationsomgeving met drie nieuwe tunnels voor fietsers en voetgangers
Geschreven op 12 januari 2024 om 13:09 door Mario De Wilde
De Vlaamse overheid – Het Agentschap Wegen en Verkeer en Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters – en het stadsbestuur van Brugge pakken het complexe verkeersknooppunt aan het Brugse station aan: fietsers en voetgangers zullen na de ingrijpende werkzaamheden op een veilige manier de ring kunnen oversteken. Daarnaast worden de kruispunten op de ring, het stationsplein en de ruimere omgeving heraangelegd zodat deze belangrijke toegangspoort tot Brugge voor de vele gebruikers een veilige en mooie site wordt. Komende maandag wordt er meer toelichting hierover gegeven door burgemeester Dirk De fauw, schepen van Openbaar Domein Mercedes Van Volcem en Humberto Van Nunen van Het Agentschap Wegen en Verkeer.
5 reacties
Roland Rotsaert
Geschreven op 2024-01-16 19:18:48
Ter informatie: een reeks documenten staat op https://www.brugge.be/project-r30-stationsomgeving-documenten-2023-2024
Erover discussiëren lijkt geen zin te hebben: zoals ik het interpreteer zijn de plannen definitief en zal er niets meer aan veranderd worden. De bewoners en gebruikers van de stationsomgeving zijn er (alweer) niet aan te pas gekomen. Hoe dat past in de wetgeving (overheidsopdracht en andere) begrijp ik niet.
Roland Rotsaert
Geschreven op 2024-01-16 07:31:48
Aan Jan Bonneure: de auto's kunnen niet onder de grond, want binnen- en buitenvesting dwarsen daar de ring. Vandaar dat men noodgedwongen de voetgangerstunnel buiten de normale looprichting, ter hoogte van Tuf Tuf, moet bouwen.
Aan Marleen Brutyn: dat kruispunt is niet gevaarlijker dan om het even welk groot en druk kruispunt. Ik blijf bij mijn standpunt dat de capaciteit van het bestaande zebrapad voldoende wordt als men de knik op de middenberm wegwerkt. Ik heb al bij de eerste voorstelling van het project, enkele jaren geleden, gevraagd de test uit te voeren, maar dat onderwerp is taboe. Wat meer Bruggelingen en bezoekers op de bus krijgen zou ook de druk op dat zebrapad verminderen.
Als sommige politici dan toch een niet-gelijkgrondse kruising willen: zou een slanke metalen brug over de ring niet veel eenvoudiger, sneller en goedkoper kunnen gerealiseerd worden? Dat zou geen drie jaar hinder opleveren en enkele palen op het stationsplein zouden volstaan, zodat op dit plein (nog maar een goede tien jaar geleden heraangelegd) geen ingrepen moeten gebeuren. Er zou dan ook misschien geld vrijkomen om (bijvoorbeeld) Krakele- en Warandebrug grondig aan te pakken.
Kijk ook eens op https://kw.be/l/brugge/: de aannemers blijken al gekend te zijn, terwijl er voor zover ik weet nog helemaal geen onderzoek of aanbesteding geweest is. Is hier sprake van een financiële constructie zoals DBFM, waarbij alle regels kunnen omzeild worden?
Jan Bonneure
Geschreven op 2024-01-15 00:04:00
Zou het niet mooier zijn als de auto's ondergronds zouden rijden. En laat de voetgangers en fietsers maar over de veilige open ruimte van en naar het stadscentrum wandelen en fietsen! Misschien te duur?
Marleen Brutyn
Geschreven op 2024-01-14 15:33:33
Ik kijk al uit naar 2026 als dit gebied helemaal getransformeerd is, zowel naar de tunnels voor voetgangers als voor fietsers, als de verhuis van Het Huis van de Bruggeling naar de Oostmeers (het in renovatie zijnde Minnewater).
Roland Rotsaert, 'duur' of 'niet duur' veiligheid gaat voor alles. Roland, heb jij een ontwerp dat evenveel de veiligheid garandeert en lager is in prijs, dan het ontwerp dan nu voorligt? En heb je jouw ontwerp ingediend bij de stad Brugge?
Roland Rotsaert
Geschreven op 2024-01-13 06:56:14
Ik ben benieuwd. Toen het plan een of twee jaar geleden voor het eerst voorgesteld was leek het mij extreem duur, zinloos, opgemaakt achter de rug van de direct betrokkenen, en zonder oplossing voor de reële problemen van de ruime omgeving. Eigenlijk had ik liever gehad dat men eindelijk, na meer dan een half jaar proefdraaien, de cijfers over het gebruik van de Brugse stadsbussen zou publiceren (en ze vergelijken met de cijfers van één, vijf en twintig jaar geleden).